Byggmaterial & Byggteknik
JanneL: Nej, en platt tomt skulle jag inte ha köpt. Har en tomt själv som sluttar ca 10 m med fin utsikt. I love it! :) Jag skulle välja Dorotherm. Nu är jag ingen konstruktör. men. du har då möjlighet att armera både horisontellt och vertikalt i "byggklossarna". Detta i kombination med betong tycker jag borde bli en väldigt homogen och stabil konstruktion speciellt med tanke på att du kommer
spocks_beard: Vet ej om det behövs men jag hade gjort det, kan ju aldrig bli för bra eller hur ? :)
holmaren: Hej Har köpt marksten av betong (40x40x5cm) för att lägga ut på uteplats och gångar. Tyvärr visade sig att ~25% har sprickor på undersidan. Vissa av sprickorna är kanske "bara" 5-10cm långa medans andra är spruckna rakt över hela plattans bredd och även halva plattans tjocklek. Är det ngn som varit med om detta och i så fall hur tog leverantören detta (retur utan problem?). Ska det
eddy: Ok tack för alla svar jag får nog testa att mura upp den under hösten eller till våren .....
magnusss: Jag skulle rekomendera en huggmejsel (kostar 17kr på biltema). Fördelen med mejsel är att man har bra tyngd samt ett skydd så att man inte slår hammaren på fingrarna. Fungerar även bra till att hugga i betong.
kan_själv: [citat] Svar: nej inte till plåttak, du kan sätta dit en nockbräda för att få nocken rak men det är enklare att spänna ett snöre en cm över där toppen på nockplåten ska vara, sedan är det bara att följa snöret så blir nocken rak och fin.
BobbyEwing: Hejsan, Håller på att bygga en rastgård för våra katter i anslutning till garaget. Vill ha en kattlucka i väggen så att de kan ta sig in och ut ur garaget, där jag har byggt ett litet rum för dem. Jag blev dock lite osäker på vad jag behöver tänka på innan jag sätter sågen i väggen. Det är ett nybyggt garage med träpanel, så det sitter ju plast etc, hur bör man göra för att
skogsingenjör: Tillverkare av limträbalkar/pelare har konstruktörer som snabbt och enkelt räknar och dimensionerar, kontakta dem (genom byggvaruhandel etc). Moelven, Setra m.fl.
kdahlstedt: Testade med ett vanligt metallborr (diameter 2) och min Dremelmaskin satt på 30000 varv/min. Det var som att borra i smör :) Tillägg: Har nu borrat klart 1/4 av bordet (ca 900 hål). Detta tog ca 35 minuter (effektiv tid)
DrömBygge: Jo, tack för tipset. Jag har sökt med inte hittat någon som tipsat om webbutik utan bara om att åka ner med lastbil...
emilbjorling: Funderar på hur jag skall lösa en installation av centraldammsugare. Min tanke är att placera enheten i garaget och därifrån dra in rör till huset (Ej ihopabyggt). Är en nyproduktion och tänkte att man ev skulle dra centraldamssugarröret genom husgrunden innan de gjuter. Vad skall man tänka på? Vilken kvalitet skall det vara på röret? Har ni fler tips och idéer tar jag tacksamt emot
norrbottenstorpet: Ingen som har en susning? :( Jag fick höra en siffra att gränsen mellan sk "tung eldstad" och lätt eldstad gick vid 300 kg vilket skulle innebära att normalt lastar man sällan mer än så med "punktlast" på vanligt träbjälklag. Ingen som kan ge mig en hint om bärförmåga rent schablonmässigt. Jag är fullt medveten om att det knappast kan gälla specifikt för min situation, men det
saturnus: Nej, det är inte riskfritt att riva ut karmen, så var försiktig. Du får räkna med lite extra jobb, med att stämpa upp, innan du börjar böka med karmen. Förutsätter det är tegelväggar du talar om, så då går det att öppna upp hålet som du önskar, och stoppa in en träregel i sidorna och mura/putsa till det hela. Hade varit enklare om du visat en bild/foto.
jon_h: Gipset kan med tiden råka ut för ettringitbildning, med följden att det sväller och spricker. Det finns kanske andra tänkbara kosekvenser också, jag vet inte. Kolla vad han använt för produkt och hör med leverantören vad de säger.
cederbusch: Hej. Står i begrepp att till vintern installera en ny kamin i vår lilla stuga. Det finns en uppmurad skorsten som står ca en halvmeter utanför huset. Det blivande rökröret kommer jag att dra på ett annat sätt än det är löst idag, vilket kommer att innebära att det lämnar ett hål i skorstenen. Dessutom är de 3-4 översta lagren i lite sämre skick, så där måste något göras.
Boro_Berghem: Jag ska med lite hjälp regla upp nya väggar i källaren, ska bli badrum och tvättstuga. Jag har rivit taket (råspont) och tagit ner isoleringen (spån) för att kunna dra el, vatten, värme och ventilation snyggt. I tvättstugan är råsponten (ca 22mm) kvar och i badrummet tänker jag sätta gips (13mm), skillnad i tjocklek är alltså ca 9mm. Nu ska jag som sagt regla upp väggar och har
snickarboden: Jo men lite småfult att lägga in småbitar vid stolparna. Jag tycker det blir snyggare med att sala på längre läkt alternativt 45x45. /Kent
Letalis: Jag kan inte använda Stela VPrör pga att yttertaket är ivägen. och jag vill helst inte såga upp väggen, Det kommer att ta ett tag innan jag hinner renovera vardagsrummet.
HasseHunna: tack för svaret. Har dock inget av betong eller kalk i närheten av rännorna. Huset har träfasad och Lackat plåttak
fredand44: Hej! Tackar för svaret! Ja det var ingen dum ide. Om jag förstår dig rätt så fungerar dessa extra luftspaltsläkt då bara som distans för att hålla isär eventuell buktande Windy från panelen. Men den är inget man spikar i. Den fästs bara i hammabandet och syllen? Borde fungera utmärkt. Mvh Fredrik
fredand44: Hej! Tusen tack för svaren! Pappa och jag satt och klurade lite på detta. Så jag sa att vi frågar på byggahus.se Pappa blev väldigt impad då jag fick svar så snabbt från er! Igen, tusen tack! Fredrik
Mohha: Har tagit bort en trapp och ska nu sätta igen hålet ca 2 m brett och 1,5 m långt. Har nu lite frågor om hur grova reglarna bör vara. Dom gamla grova reglarna man ser är ca 170x140 mm ligger ca 1 meter cc. Min tanke är att sätta balkskor typ http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=2801 för 170x45 regel 2 meter lång cc 500 mm, eller ska man ha grövre doningar???
Mohha: inge fara att isoleringsskivan "kanar ur" när det inte sitter skivor på båda sidor?
it-snubben: Nja, du kan inte sätta gipset fritt på bjälkarna, dvs du måste ha stabilt golv under. Flyttar hela tråden till Byggmaterial&byggteknik istället då den verkar höra mer hemma där. IT-snubben/moderator