2 878 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Skärning av klinker
Hej!
Ska lägga klinker i kök och hall. Kök och hall separeras av en vägg med en öppning. Som det är nu måste jag skära ut ett kvadratiskt hörn på klinker plattan för att "koppla ihop" kök och hall. Är det möjligt? Gör man så? Alternativt kan jag lägga mindre bitar (regelstorlek) vid öppningen mellan kök och hall och därefter fortsätta med hela bitar. Vad strävar man efter?
Kök
---------------------
Öppning Vägg
--------------------
Hall
Ska lägga klinker i kök och hall. Kök och hall separeras av en vägg med en öppning. Som det är nu måste jag skära ut ett kvadratiskt hörn på klinker plattan för att "koppla ihop" kök och hall. Är det möjligt? Gör man så? Alternativt kan jag lägga mindre bitar (regelstorlek) vid öppningen mellan kök och hall och därefter fortsätta med hela bitar. Vad strävar man efter?
Kök
---------------------
Öppning Vägg
--------------------
Hall
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
ska man ha ut ett hörn i en platta kan man väl såga från två håll, har sett att om man ska ha ut en bit så plattan blir som ett u... så kan man såga flera gånger med nån cm avstånd och sen bryta bort de smala långa bitarna som blivit sen...
jag tippar att plattsättare kan dela plattan hela vägen och sedan kapa bort biten som ska bort, sedan lägger man de två bitaran kant i kant utan fix (detta är vad jag tycker mig ha sett i praktiken - men det behöver ju inte vara så man BÖR göra
)
jag tippar att plattsättare kan dela plattan hela vägen och sedan kapa bort biten som ska bort, sedan lägger man de två bitaran kant i kant utan fix (detta är vad jag tycker mig ha sett i praktiken - men det behöver ju inte vara så man BÖR göra
Köp en stenskiva till vinkelslipen eller ännu bättre en diamantskiva. Då gör du det där på ett kick. Det är värre när man ska slipa ur runt
Ett väldigt bra tips är att kapa utomhus.
Det jag strävade efter är maximalt antal fullstora plattor över golvvet och att inga plattor ska bli tunna "lister" någonstans.
Det jag strävade efter är maximalt antal fullstora plattor över golvvet och att inga plattor ska bli tunna "lister" någonstans.
Såg så här dagen efter att det var lite nivå skillnad (1-1,5mm) på vissa plattor. Fast man tycker man är ganska noga så är det alltid någonting. Kommer det att jämna ut sig lite vid fogning eller är det bara att acceptera läget? Hur har det varit för er? Jag som vet var det är ser ju det men man behöver ju inte tala om det för andra
. Tips på hur ni brukar göra?
Sitter plattorna redan så är det ju numera nivåskillnad
Fogen gör så det syns mindre men det beror på vilka plattor du har också, jag hade rustika med ojämn kant så där syntes det inte alls (fast jag lade dem ju rätt jämnt ändå
)
Tips om man inte har superslätt golv är att provlägga med en platta, det är lätt att det finns en knöl eller så någonstans. Jag fick slipa lite under vissa plattor för att det skulle bli jämnt. Tätkiktet blir ju ganska tjockt i badrum på vissa ställen märkte jag.
Tips om man inte har superslätt golv är att provlägga med en platta, det är lätt att det finns en knöl eller så någonstans. Jag fick slipa lite under vissa plattor för att det skulle bli jämnt. Tätkiktet blir ju ganska tjockt i badrum på vissa ställen märkte jag.
Klicka här för att svara