F
faraday: Hur och var kan jag hitta mer info om detta? Jag vill ta upp ett runt hål/fönster i en bärande innervägg av betong. Väggen är mellan två dörrar, fyra meter låmg, normal höjd och 250mm bred. Jag antar att någon måste räkna på detta, men jag tänkte om det fanns några lathundar typ, "på en tremeterssträcka kan du alltid såga upp ett hål med en diameter på max 500mm i
0 svar · 1,3k läst
A
addee: Kanon, sparade vi mycket jobb på :)
5 svar · 3,8k läst
·
V
verktygsgurun: Den här snubben träffade jag när jag provsatt en trädgårdstol på Jula. Han hade lite ideér. http://www.skogssallskapet.se/skogsvarden/2004_4/sv06.php http://www.refond.lby.se/
3 svar · 5,4k läst
V
Villa_Granberg: Vi kommer att behöva en byggställning som är ca 8 m hög och med "ställbara ben" eftersom vi kommer att stå på en bergsknixs, som sluttar brant utför.. Så de främre "benen" bör kunnas regleras till att vara 30-60 cm kortare än de bakre. Hoppas ni förstår vad jag menar ;) Är det någon som har bra tips på var man kan hyra dessa ev köpa begagnade i Sthlm med omnejd, så vore jag
0 svar · 1,6k läst
J
jv12: Jag handlade färg till mitt hus i Norge. Kan tyckas konstigt med tanke på deras övriga prisläge, men färgen var mycket billigare.
1 svar · 1,5k läst
Milkshaken
Milkshaken: Jag hade nog rivit bort både träet och mexin, sen tilläggsisolerat utifrån, för att sedan sätta upp snygg z-panel stående.. Jag menar när man ändå lägger ner ett sånt storjobb som byter ytterbeklädnad så e de lika bra att göra det ordentligt, dessutom sparas en massa sköna slantar i uppvärmning oxå..
1 svar · 1,6k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Du tror inte att en produkt som kakel kan göras på olika sätt, är det det du säger? En vit är en vit och en 10x10 är vad den är? Att det inte går att få fram olika egenskaper så som finish, hållbarhet och felmarginaler? :) Okej...
24 svar · 26,7k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Luftspalt behöver du inte ha av den anledning du nämner. De allra flesta skivmaterial är diffusionsöppna eller som du skriver "andas". Tvärtom så tjänar du på att det är tätt eftersom du då minskar konvektionsverkan. Regla upp 2,5cm ifall ni vill räta upp eller dra installationer dolt, annars skippa det.
1 svar · 5,8k läst
Bond
Bond: Hej i mitt ryggåstak så är det gjort enligt följande, 45x34 regel som fästs mot takstol, 3,2 mm masonite som ligger mot denna, en bräda i mitten på masoniten för att förhindra att pappen ligger mot masoniten och täpper till, då jag har olika vinklar på inner och yttertak så behövs luftspalten inte hela vägen upp. Hoppas bilden gör det hela klarare.
1 svar · 15,9k läst
·
K
Kalarne: En anledning kan vara att du på detta sätt får plats med mer isolering utan att ta till Kerto-balkar som ruinerar dig. Så har min konstruktör resonerat och kompletterat 45 mm breda kerto med 45 x 145 vanligt virke som spikas ytterst.
1 svar · 7,5k läst
·
B
BJohan: Flexicol används för att limma golvgips men även till att limma gipsskivor på vägg.
4 svar · 10,8k läst
Milkshaken
Milkshaken: ska inte vara något problem egentligen, men du kan ju alltid stämpa upp precis jämte INNAN du börjar såga, och sen skulle jag nog sätta dit några stående typ, 95x95 vi sidorna i öppningen som sen får sitta där... möjligen får du såga upp lite större vidd då.....
1 svar · 1,5k läst
·
P
PatrikC5: Hej, Vi ska idag sätta upp ångbromsmaterialet Halotex D50 mot våra ytterväggar i i fritidshuset vi håller på och bygger. Frågan är nu bara vilken sida ska vara innåt och utåt. Detta går inte att utläsa av några instruktiner varken på nätet eller på den instruktion som följde med. Finns det någon som har använt detta och vet hur det ska vändas?
0 svar · 2,5k läst
M
miata92000: Hej alla ... Jag har ett hus från 48 med ett extremt litet kök och för att förstora köket vill jag flytta entren. Jag vill samtidigt bygga ut den nya entren med en farstu. På så vis når man grovköket på en gång samt att vi får en riktig hall/farstu att hänga av sig i. Jag söker nu erfarenheter och ideer på hur man skulle kunna göra. Söker både ritningar, bilder och tipps på
0 svar · 1,4k läst
N
imported_Byggaren: Så här ser en tryckt sträva med förstöt ut. (Ni får vrida skallen medsols och kika från vänster, vet inte varför rotationen inte funkade på den här bilden, däremot på nedersta.) [bild] Och här en detalj av övre förstöt på anslagssidan. [bild] Som synes har tvärslån spruckit i underkant p.g.a. att yttre brädan vill neråt. Om ni undrar är det en vedboddörr från insidan med
10 svar · 67,4k läst
MathiasS
MathiasS: Att lägga i ett nät som sprickarmering är nog inte fel. Man kan nog inte ha för mycket armering. Nästan.
1 svar · 7,0k läst
7
79:an: Jag brukar lägga 2" x 6-8" som plankor att gå på när ja har ställning hemma, dock så brukar jag låna en haki ställning. Om du är tveksam till om det håller så kan du ju bygga din ram med en kortling och testa hur mycket det sviktar, tycker du att det sviktar för mycket så är det ju bara att slå dit en till. Glöm dock inte att slå upp ett "staket" så at du eller nån annan tar
4 svar · 7,4k läst
W
Watchmen: Blanda lite jordfuktig betong och lägg på platorna sen sett på plintar. Så står helt jämt och stabilt
1 svar · 3,2k läst
A
AndersS: CO har 50% rabatt på några storlekar av presenning med 620g/m2.
5 svar · 7,1k läst
Micke_1
Micke_1: Borra 10mm till det djup du vill att gängstången ska sticka upp, tryck ner ampullen kör i gängstången snurra och dra den upp och ner några gånger. //Micke
1 svar · 5,2k läst
V
vedeldaren: Hur hög är normalt en grind vid en infart? Bör väl vara lika hög som staketet eller ? 80 cm eller ?
0 svar · 1,4k läst
J
jon_h: Låter vettigt, tack.
6 svar · 2,6k läst
·
J
J
jon_h: Jag ska göra en specialvariant för att lösa bottenbjälklaget i mitt gamla timrade torp. Diskussion om detta finns i den här tråden, för den som är intresserad. Sammantaget, det blir en betongplatta på cellplast, med en gjutning av cementbunden leca närmast syllstocken. Detta för att få hyfsad isolering närmast syllen, och för att den gjutningen kommer kunna följa syllarnas
0 svar · 3,4k läst
J
JanneSjo: precis jag har takstolar på mitt hus med spännvidd 10m (varav ca 80cm var sida överhäng utanför huset) 45grader lutning dvs 5m höga - de kom i 2 delar kapade just ovanför hanbjälken tror jag det heter och med färdiga spikbleck - när man satte ihop dem så skulle man spika ett visst antal spikar i spikblecket. ang balkar så har jag en balk i mitten av huset - dina takstolar bör bli
20 svar · 5,0k läst
·
Linus_E
Linus_E: precis så jag menade. ovandelenpå vägen blir en del av takstolen då denna sitter i själva stolen och bjälklaget ligger längre ner än själva tackstolen gör att där inte är något som håller emot från taket om de blir stora påfrästningar. få bort de går men du måste förstärka upp det på annat sätt för attde verklgien ska funka som de är tänkt... visst kan funka ut men lika
10 svar · 1,8k läst
·
A
Aniska: Lerklinar man blir det inget utrymme emellan och förhoppningsvis ingenstans de kan springa. Isolering som ramlar ihop (inte skivor) är bra; leca, cellulosafiber osv.
6 svar · 4,2k läst
·
Bloink
Bloink: Ska snygga till mitt gamla befintliga kök tills ekonomin finns till mitt drömkök, och letar efter 10x10cm kakel så billigt som möjligt, då det ändå ska rivas om ca 1 år. Någon som vet var jag kan hitta detta, gärna svart eller en annan mörk nyans ? Tack på förhand. Mvh
0 svar · 1,1k läst
J
joakim79: Hej, vi har precis köpte ett H.V.H Björken med isolerad övervånining, tänkte köpa spånskivor till innerväggarna samt även något till innertaket, så att detta kan lyftas upp då huset monteras. Funderar dock på vad vi skall ha för innertak, är det någon som har några förslag och e.v bilder. Mvh Joakim
0 svar · 1,3k läst
Z
zachris: Tack för alla svar - nu tror jag att jag har tillräcklig med information för att fatta ett beslut i frågan!
10 svar · 1,9k läst
M
Mike77: Tackar för svar. Tror jag tar en gyllene mellanväg bort med ca 50% och sen på med matta deras dränskikt och separationsduk utanpå det. Snart där sen ska jag inte ta ett spadtag till denna sommar.
7 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.