2 954 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Plast i gammalt hus.
Hejsan nu kommer denna uttjatade fråga men jag tycker inte jag hittade nå vettigt svar...
nån skulle ju gärna få göra en FAQ på detta ämne.
Det är så att jag ska renovera min övervåning med lite nya väggar och el samt tillägsisolera ytterväggarna.
Huset är byggt 1930 så det är ju timmerstomme, plåtfasad med isolering under gjort på 80 talet.
Inne på övervåningen är det som bara en board och sen timmervägg.
Tanken är att regla ut med 45mm och sen isolera med en 45, gömma elen och sen på med PLAST? sen gips. blir det bra?
MVH Robert
nån skulle ju gärna få göra en FAQ på detta ämne.
Det är så att jag ska renovera min övervåning med lite nya väggar och el samt tillägsisolera ytterväggarna.
Huset är byggt 1930 så det är ju timmerstomme, plåtfasad med isolering under gjort på 80 talet.
Inne på övervåningen är det som bara en board och sen timmervägg.
Tanken är att regla ut med 45mm och sen isolera med en 45, gömma elen och sen på med PLAST? sen gips. blir det bra?
MVH Robert
Förhoppningsvis.
Dessutom skall en diffspärr vara tät och att få till det i ett gammalt hus är inte det enklaste.
Jo, en FAQ hade nog behövts, det kommer lite väl många frågor kring detta.
/Kent
Dessutom skall en diffspärr vara tät och att få till det i ett gammalt hus är inte det enklaste.
Jo, en FAQ hade nog behövts, det kommer lite väl många frågor kring detta.
/Kent
Det jag lyckats läsa mig till utifrån teorier och den erfarenhet som finns så ska man utgå från huset grundkonstruktion vid renovering. I ditt fall skulle jag inte stoppat in någon plast. Inplastning eller diffusionsspärr fungerar när hela huset görs enligt denna metod och med en anpassad mekanisk ventilation/luftflöde.
I väggarna så skulle jag använda skivor istället för rullad isolering. 45mm är tunn och om du rullar ut hela längder har de svårt att sitta på plats innan du får på skivorna.
I väggarna så skulle jag använda skivor istället för rullad isolering. 45mm är tunn och om du rullar ut hela längder har de svårt att sitta på plats innan du får på skivorna.
Ingen plast! Det som skulle oroa mig är isoleringen från 80-talet och plåtfasaden. Är den tillräckligt ventilerad?
Hälsningar: Jonas, som för tillfället ordnar upp isoleringar från det glada diffusionstäta 70-talet
Hälsningar: Jonas, som för tillfället ordnar upp isoleringar från det glada diffusionstäta 70-talet
Här har det kommit in svar ser jag... ja alla verkar ju vara eniga om ingen plast i mitt hus i alla fall... men lite oklarheter är det ju... men men jag kör utan.GzO skrev:
Angående isoleringen under plåtfasden så är det ju en fin spalt mellan isolering/plåt genom att det är korigerad plåt så borde den ju andas hyffsat bra. verkar vara nån brun papp på isolering kanske är nån typ av vindpapp?
jaja hoj hoj.. nu ska jag fortsätta klippa gammla elen på övervåning......
Klicka här för att svara