G
Gonate: Okej, tänkte om någon visste redan men tack.. Ja skivan verkar ju minst sagt väldigt lättarbetad och enkel att göra maffiga innbygnader
2 svar · 2,1k läst
C
Chinaski: Jag har använt mig av följande aluminiumnät vid takfoten på huset: http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4514&Grp=&n=10&KundeID= Finns både i 60 och 90 centimeters bredd.
2 svar · 4,1k läst
J
JanneL: Låter vettigt. Lycka till! ;)
3 svar · 10,7k läst
·
FredrikR
FredrikR: Jag har beställt takstolar till mitt garage nu, dessa har en spännvidd på 7180mm. Underramen kommer bestå av dubbla 45x220, 'förstärkningen' spikas dit på plats. De är skarvade med spikplåt. Kommer placeras på c/c60. Loft/gästrum/förråd (va de nu blir av det när garaget är klart) kommer finnas på övervåningen. Kommer funka enligt tillverkaren.
6 svar · 2,6k läst
Larsa
Larsa: Annars funkar det här bra,
6 svar · 24,6k läst
·
B
bosej: Jag tänkte bara sätta vindpapp på gamla putsen, sedan skruva läkt 45 x 20. Därefter panel med locklist. Ingen tilläggsisolering. Så g någonstans på detta forum en bild där de gjort så.
2 svar · 4,5k läst
B
Bror: Jag har ett vinförråd (jag kallar förrådet för vinkällare) med ganska lika mått som du. Ytterväggar är av Dorothermblock som jag klätt med träpanel. Sommartid blir det lite för varmt i rummet, ca 16-17 grader. Största boven där är nog dörren som behöver isoleras och tätas. Den kommer att åtgärdas till vintern. Är inte det tillräckligt så får det bli ett kylaggregat, men
1 svar · 4,2k läst
K
Kurtivan: Eller trä på ett rör med samma innerdiam som ytterdiam på det som ska kapas. Fäst med några svetspunkter.
3 svar · 5,3k läst
A
anaitis: [citat] Spackla igen! Höll det gamla 40 år ska man inte förvänta sig annat igen. Speciellt som om troligen det inte kommer fler sprickor. Vill du ha gips kan du limma fast skivor med gipsbruk. Lägg lite tjockare strängar där du knackat ner spacklet.
3 svar · 1,6k läst
Bloink
Bloink: Började måla i morse, och genast såg det värre ut. Strukturen blev bra i själva lagningen men strukturen hade "fyllts igen" runt om när jag kört med putsbräda för att få det jämt. Blandade i lite putsbruk i takfärgen och byggde upp liknande struktur med pensel över hela området. Ser bra ut för tillfället, men återstår att se efter ett lager takfärg till.
5 svar · 10,9k läst
·
D
danieldanieldaniel: det är överkurs, hade inte den den första skivan legat där hade du ju bara limat och skruvat skivorna i bjälkarna. Ta vanligt trälim
3 svar · 1,4k läst
C
carax: Tänkte göra en snygg vedförvaring utomhus (ingen plats kvar inne) längs sidan av ett garage. Värmer inte huset med ved utan använder endast för mysstunder. Har lite olika ideér men en variant skulle vara att sätta upp "trummor" mot väggen som man kan stapla veden i... Hmm låter kanske heltokigt men skulle kunna bli snyggt. Frågan är bara hur man skall bygga dem alt köpa färdiga.
0 svar · 6,5k läst
A
andersmc: Är det 1/5 av regeln på 1dm som är murken behöver du inte byta hela regeln. Skär bort det som är murket och förstärk regeln med lös bit på ena sidan.
2 svar · 3,7k läst
A
aivo: Tackar för infon. Det var jäkligt schysst gjort!
19 svar · 11,2k läst
I
ingemar_o: kan bli ett till problem med å täcka med koppar plåt, den kommer nog inte å sitta kvar så länge koppar stjäls ofta å mycket runt om i landet tyvärr
4 svar · 2,9k läst
S
swecheck: Hej, Vi ska återställa ett golv efter en vattenskada, huset är byggt tidigt 70-tal och har haft uppreglat golv på platta med ålderbeständig plast under. När fuktteknikern var ute och besiktade fick han en rätt hög fukt nivå på hela plattan och menade på att ett typ Nivellgolv skulle vara lämpligt för hela huset. Vad gör man nu då i köket som det gäller just nu, ny
0 svar · 1,7k läst
A
anaitis: [citat] Om du vill kan jag komma. Skicka PM isf.
2 svar · 1,3k läst
A
anaitis: [citat] Du måste berätta mer om hur bärningen ska ske under balken. Svs läge för de vertikala stöden.
2 svar · 2,4k läst
A
anaitis: [citat] Man tänker sig att Underlagsskiva (Paroc 2mm tjock) hänger ner mellan takstolarna. Då blir det ett mellanrum där. Din andra fråga kanjag inte besvara utan att ha sett riningar och bygget.
1 svar · 1,2k läst
T
torparkillen: Tack för svaret. Vilken typ av trä skulle du rekommendera? råspont med obehandlad sida utåt eller nåt annat? Fick tipset på "vanligt" trä men att det torkar och attv det blir glipor. Det gör å andra sidan inte mig så mycket då jag har en vitmålad mdf-platta bakom. Det som var min fundering om man kunde betsat trät med en vit bets, inte mycket, men så att det får en lite ljusare
4 svar · 2,1k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Om källaren värms upp ja, annars är det knappast någon större idé. Det måste ju användningen styra.
3 svar · 1,2k läst
L
lavin: Skön humor eller bara en annan tolkning av ordet byggnadsvård? Dags för byggnadsvården att ta steget över 50-talströskeln och omfamna mexitegeln? Vem vet, detta kanske är framtiden! Kul när inlägg hamnar under fel sektion =)
2 svar · 1,5k läst
B
Byggare Thor: Finns det någon här som kan tänkas ha en bra ritning på hur man bygger upp en öppenspis som det sen ska sättas i en kassett i, tanken är att det ska byggas in täljsten i och öven rör för att få runt luften, men jag har inte riktig koll på hur det ska se ut. Tacksam om någon vill dela med sej!
0 svar · 3,3k läst
K
ktm250: Lagningsbruk alternativt Betongspackel Snabb skulle väl passa bra. http://www.maxit.se/media/22/pdf/betong/vagglagning.pdf
1 svar · 1,6k läst
A
anaitis: [citat] Båda dina förslag går bra,
1 svar · 986 läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Det finns en risk för fuktproblem när man stänger in material mellan två tätskikt. Om man inte vill riva sin ångspärr (vilket man inte vill för då blir den otät gentemot andra byggnadsdelar om man inte är ett riktigt duktigt proffs) vid badrumsrenovering så får man se till att badrummet blir väl ventilerat. Den fuktiga och varma luften efter en dusch ska då inte kunna ställa till
25 svar · 9,0k läst
T
Tovan: Jag har ett uterum med dörr ut från kök/matrum. Längs ena kortsidan (glasningen börjar 90 cm ovanför glvet på kortsidorna) byggde jag en enkel bänk 140x50 cm och 80 hög av skåpstomme, bänkskiva mm som blev över när jag rev ut det gamla köket. Framsidan täcks av ett snyggt tyg. I skåpet samlar jag sedan allt i vanliga pappersbärkassar som man alltid får för många av. En för
3 svar · 1,4k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Masonit rör sig. En rörelsefog behövs mellan materialen för att undvika problem. Den kan du tex fylla med mjukfog. Jag hade gipsat hela väggen med renoveringsgips eller vanligt gips. Hade inte kört masonit eftersom gips är bättre till alla tänkbara ytskickt du har inne. Tror du kan få det hyfsat bra med gipsvägg och mjukfog mot anslutningen till befintlig vägg samt renoveringstapet
8 svar · 10,8k läst
T
trojlee: :D Vilken storlek på skivor är lämpligast för mitt garage då?.... / M
6 svar · 4,5k läst
A
anis16: Behöver tips på brädgård/trähandel i sth området som säljer obh ek/limstavsskivor ek för möbelsnickeri. Inte så intresserad att köpa "portionsförpackade" ekskivor på varuhusen.
0 svar · 939 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.