Hej!
Vi har tvättmaskinen i en del av huset som är lägre än övriga golvet och som saknar avlopp. Maskinen har vi kopplat till husets avlopp - den påverkas ju inte av höjdkillnaden - men om olyckan skulle vara framme och vi får vatten på golvet så har det ingenstans att ta vägen och min tanke var (nu när vi ändå renoverar) att lägga in nån typ av genomföring som man kan öppna om det skulle behövas och låta vattnet rinna ut utanför huset i alla fall.
Det bästa vore egentligen att installera nytt avlopp där men hur gör man på en redan färdig platta - hur ska man dra rören under plattan fram till hålet, ingen enkel operation antar jag?
Har ni några fina tips?

Låter som ett delikat problem. Misstänker att det kan blir nog så besvärligt om maskinen av någon anledning inte tömmer. Några frågor; Hur stor är höjdskillnaden mellan golven? (Räcker det att lyfta upp tvättmaskinen och på så sätt kunna få självrinning till någon golvbrunn i angränsande rum?) Gränsar detta utrymme mot yttervägg eller ligger det inne i huset? Är det ett suteränghus?

Det vorde ju det snyggaste. Att göra en liten terass eller så att ställa maskinen på.
Har man inte värme i plattan så kan man ju skära upp en remsa genom densamma och sen gräva där. har man värme så kan jag inte komma på nått bättre än att imitera en mullvad

Problemet är att vi har en bänk ovanför maskinen (och torktumlaren) så det blir lite svårt med en sockel. Golvskillnaden är ca 20cm och den ena väggen är yttervägg och det är genom denna som jag hade tänkt nån typ av öppning.

Då vart det ju lite svårt ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.