12 822 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Sättning, stort eller litet problem?
Helt onödigt att gnälla över besiktningen nu när det har gått över två år men det går tydligt att se på målarfärgen vid listen att det glipade under väggen på övervåningen vid besikningstillfället. Jag kan ju nu med facit i hand bara önska att detta hade uppmärktsammats vid vår besiktning.
....Eller att jag mitt spån hade fattat vad som stod på lite tidigare >
.....jaja det är lätt att vara efterklok.
....Eller att jag mitt spån hade fattat vad som stod på lite tidigare >
Du får väl se det som att du blivit en erfarenhet rikare och trösta dig med tanken att det kunde ha varit värre! :-/
Ingen olycka har ju hänt och att åtgärda felet verkar ju inte vara så krångligt eller dyrt i detta fall. En dold fukt eller mögelskada beroende på förre ägarens felaktiga renovering hade nog varit värre att drabbas av.....
/Ingenjören
Ingen olycka har ju hänt och att åtgärda felet verkar ju inte vara så krångligt eller dyrt i detta fall. En dold fukt eller mögelskada beroende på förre ägarens felaktiga renovering hade nog varit värre att drabbas av.....
/Ingenjören
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Kanske är rimligt för själva byggnadsarbetet. men som du säger det tillkommer målning och ev. andra ytskiktsarbeten.
MEN, tänk även på att detta är en ändring av bärande delar!
Du måste göra en bygganmälan, troligen anlita en kvalitetsansvarig. Och du måste anlita någon som räknar på att den planerade balken duger. Just det kanske är en trivialitet, men glöm inte att den skall läggas upp på något, och det kan ev. vara svårt att avgöra kvaliteten på uppläggspunkterna innan man börjat riva.
Bygganmälan lär väl kosta någon tusenlapp, samma för en KA och ingenjörskalkyl.
Planen är nu att jag har pratat med en ingenjör som ska komma och räkna och jag ska försöka jaga rätt på en firma som ska göra själva jobbet snarast så dom kan ge ett kostnadsförslag. Har som sagt pratat med byggnadsnämden så bygganmälan ligger på "att göra listan". Nytt för mig var kvalitetsansvarig. Kan någon förklara? När behövs det, vad är det för slags person etc.?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Kvalitetsansvarig, KA, är en person som ansvarar för att de krav som finns i olika lagar genomförs på ditt bygge.
Detta står i plan och bygglagen (PBL): 9kap. 13 § För sådana byggnadsåtgärder som anges i 8kap 2 § första stycket:"Minst tre veckor innan arbetena påbörjas skall byggherren göra en anmälan till byggnadsnämnden (bygganmälan), om arbetena avser:
3. "sådana ändringar av en byggnad som berör konstruktionen av de bärande delarna eller som avsevärt påverkar dess planlösning,
och som kräver bygganmälan samt för sådana rivningar som skall följa en rivningsplan skall en kvalitetsansvarig utses av byggherren.
Det kan vara en fristående KA, entreprenören som gör jobbet eller konstruktören som räknar.
Men kolla med byggnadsnämnden vad de kräver av dig... detta är ju en liten åtgärd!
Här kan du läsa hela PBL:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM
Om du inte har något annat för dig
Detta står i plan och bygglagen (PBL): 9kap. 13 § För sådana byggnadsåtgärder som anges i 8kap 2 § första stycket:"Minst tre veckor innan arbetena påbörjas skall byggherren göra en anmälan till byggnadsnämnden (bygganmälan), om arbetena avser:
3. "sådana ändringar av en byggnad som berör konstruktionen av de bärande delarna eller som avsevärt påverkar dess planlösning,
och som kräver bygganmälan samt för sådana rivningar som skall följa en rivningsplan skall en kvalitetsansvarig utses av byggherren.
Det kan vara en fristående KA, entreprenören som gör jobbet eller konstruktören som räknar.
Men kolla med byggnadsnämnden vad de kräver av dig... detta är ju en liten åtgärd!
Här kan du läsa hela PBL:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM
Om du inte har något annat för dig
Lovade ju att hålla er uppdaterade....
Det har ännu inte hänt något avgörande. Inte hört något från mäklaren eller de förra ägarna.
Jag har via tips kontaktat en byggfirma som ska vara bra så det kommer en kille och tittar på elendet senare idag. Det som jag har kommit på kan ställa till det är att vi har spännd väv i taken så man vill inte stämpa upp på annat ställe än i "lådan" i taket. Kan kanske bli ett problem att få plats med stämpar och den nya balken men det ska jag diskutera med killen som kommer idag.
Jag har oxå tänkt att försöka vända detta till något lite possetivt genom att försöka passa på att dra VP-rör i lådan och upp genom taket till väggen ovanför på övervåningen. Det var ju på övervåningen jag eg. höll på och då kan jag få TV och nätverk i väggen mellan de rummen vilket hade varit mycket svårare om jag inte gjort detta ingrepp. Inte helt säker på att det går att lösa än men det vore ett klart plus.
Det har ännu inte hänt något avgörande. Inte hört något från mäklaren eller de förra ägarna.
Jag har via tips kontaktat en byggfirma som ska vara bra så det kommer en kille och tittar på elendet senare idag. Det som jag har kommit på kan ställa till det är att vi har spännd väv i taken så man vill inte stämpa upp på annat ställe än i "lådan" i taket. Kan kanske bli ett problem att få plats med stämpar och den nya balken men det ska jag diskutera med killen som kommer idag.
Jag har oxå tänkt att försöka vända detta till något lite possetivt genom att försöka passa på att dra VP-rör i lådan och upp genom taket till väggen ovanför på övervåningen. Det var ju på övervåningen jag eg. höll på och då kan jag få TV och nätverk i väggen mellan de rummen vilket hade varit mycket svårare om jag inte gjort detta ingrepp. Inte helt säker på att det går att lösa än men det vore ett klart plus.
Nu har det äntligen hänt lite mer i detta ärende....
Mäklaren har kontaktat de förra ägarna och påtalat felet. Han sa till dom att han skulle invänta offerten, som jag väntar på från byggaren, och återkomma. Ha sa dock till mig igen att om dom sätter sig på tvären blir det troligen svårt att få rätt efterssom det är så billigt att reparera. Någon som har någon reflektion om det?
Det här med att det eg. gäller skillnade mellan husets värde om felet varit kännt och det som vi faktiskt gav för huset, hur funkar det? Vem kan/ska göra en sådan uppskattning isåfall?
Mäklaren hävdar också gång på gång att han tycker det är besikningsmannens fel och att det borde gå att få det prövat trots att det har gått över två år. LyckeK, finns det någon chans till detta?
Mäklaren har kontaktat de förra ägarna och påtalat felet. Han sa till dom att han skulle invänta offerten, som jag väntar på från byggaren, och återkomma. Ha sa dock till mig igen att om dom sätter sig på tvären blir det troligen svårt att få rätt efterssom det är så billigt att reparera. Någon som har någon reflektion om det?
Det här med att det eg. gäller skillnade mellan husets värde om felet varit kännt och det som vi faktiskt gav för huset, hur funkar det? Vem kan/ska göra en sådan uppskattning isåfall?
Mäklaren hävdar också gång på gång att han tycker det är besikningsmannens fel och att det borde gå att få det prövat trots att det har gått över två år. LyckeK, finns det någon chans till detta?
Om någon är intresserad så ger jag lite info om utvecklingen i detta ärende.
Det stora som har hänt är att jag har rivit lite i köket där en annan vägg är borttagen och konstaterat att den ska vara bärande och det är lika illa gjort där som i vardagsrummet. Det knakar bl.a. betänkligt om man går på golvet rakt ovanför.
Vi har nu fått klarhet hur han har gjort i köket och man kan nog anta att det är gjort likadant i vardagsrummet. Han har rensat ytskiktet så att de stående planken var blottade. Sedan har han tagit två 7 tums reglar och spikat en på var sida. En har han fäst med ett vinkeljärn och en har en ny stående regel som stöd. När reglarna var ditspikade var det bara att såga ur hålet innanför. Snabbt enkelt och helt fel!!!! >
När jag lägger mitt långpass, som är 1800 mm, längs regeln så sviktar den som en banan med ca 7 mm på mitten.
Om man mäter lite på lådan i taket i vardagsrummet kan man gissa sig till att samma dimentioner har använts där också men spannet är mycket större.
De problem som återstår är bara juridiska så jag tror jag postar en ny tråd där. Jag lägger en länk här när jag gjort det för ev. intresserade.
Det stora som har hänt är att jag har rivit lite i köket där en annan vägg är borttagen och konstaterat att den ska vara bärande och det är lika illa gjort där som i vardagsrummet. Det knakar bl.a. betänkligt om man går på golvet rakt ovanför.
Vi har nu fått klarhet hur han har gjort i köket och man kan nog anta att det är gjort likadant i vardagsrummet. Han har rensat ytskiktet så att de stående planken var blottade. Sedan har han tagit två 7 tums reglar och spikat en på var sida. En har han fäst med ett vinkeljärn och en har en ny stående regel som stöd. När reglarna var ditspikade var det bara att såga ur hålet innanför. Snabbt enkelt och helt fel!!!! >
När jag lägger mitt långpass, som är 1800 mm, längs regeln så sviktar den som en banan med ca 7 mm på mitten.
Om man mäter lite på lådan i taket i vardagsrummet kan man gissa sig till att samma dimentioner har använts där också men spannet är mycket större.
De problem som återstår är bara juridiska så jag tror jag postar en ny tråd där. Jag lägger en länk här när jag gjort det för ev. intresserade.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
NEJ... tyvärr år gränsen klar, försäkringsbolaget som hanterar ärendet då besiktningsmannen är försäkrad, kommer att avvisa ärendet!Asterix skrev:
Klicka här för att svara
