Hej!

Tänkte fråga om tips om hur man fäster sk Windy på bästa sätt?

Jag har en stomme av 45*145. Utanpå denna lägger jag 45*45 i ett rutnät med cc 600.

Utanpå 45:orna kommer jag fäste WIndy-väv innan jag läktar med 12*50 och lägger panel.

Min fråga är nu hur man fäster denna väv.

På bilden som finns på följande länk försöker jag illustrera hur jag tänkt mig.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...4uuzSAc6Pex_eSIybMJ5lUN9Gm1IbP2rvmA/Windy.GIF
Dvs väven viks in fästes ovanpå 45:an, självklart häftar jag även fast med jämna mellanrum på hela rutnätet också.

Men min fråga är om det är lämpligt eller olämpligt att vika den ovanpå. Ovanpå kommer ju takstolar att ligga så det finns ju en risk för någon tiondelsmillimeter spel kan jag tänka mig.

Jag undrar även hur stort överlapp jag bör ha, mellan varje "våd" av väv?

Stort tack på förhand

Fredrik

Redigerat:
Häfta fast så duken sitter temporärt, spika sedan dit läkten som då kommer hålla fast duken.

Träfasad på spikläkt 12mm låter inget vidare, speciellt inte med duk under. duken kommer bukta ut och då får ingen luftcirkulation bakom panelen. Använd *minst* 22mm spikläkt.

Byggde med en annan duk men det bör ju vara ungefär samma och jag håller med mathias om att 22 är minimum. Ett billigt alternativ är att köpa 22X95 form och klyva på längden så att då 22X47 eller så

Hej!
Tycker oxo att 12x50 låter lite klent att använda som spikläkt.
Som MathiasS säger, minst 22mm. Vi använder oss av 28x70 som spikläkt.

Om inte annat så lär väl inte panelen fästa i 12mm spikläkt. Läkten spricker och spikarna får för kort fästavstånd i trä.

Spikläkt för panel om man inte har bakomliggande reglar och inte behöva leta vid spikandet så då är det 28*70 som fungerar bäst. Noterade i en annan tråd att viss glasull dessutom trycker på ganska kraftigt när den expanderar mot vindskydd av vävtypen så att den buktar utåt och då skadar det inte med 28mm. Och 70mm ger bra stabilitet och du träffar rätt med alla spikar utan att behöva måtta för mycket.

Tusen tack för svaren!!!
Då blir det inte 12*50 tack vare er!!!
Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.