Hej!

Håller på och bygger ett garage.

Så här långt är stommen klar, se bild:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...k7SMcGCA73DsqW7SQ6mrzIjTehjYXJzY/overview.jpg

Jag och min far hjälps åt med bygget, men ingen av oss är snickare.
Nästa steg nu är att klä väggarna i väntan på takstolar.

Jag tycker att man då borde klä insidan först med OSB-skivor så att man innefrån enkelt fräser ut hål för el-dosor. Sedan fäster man rör och dosor där hålen redan är för att få perfekt passform. Sist lägger man i isolering och sätter på panel utifrån.

Min far tycker att det är smartare att först klä utsidan med panelen så att man sedan kan stå inne och jobba.
Men då anser jag att det måste bli lurigt att först montera el och sedan montera OSB-skivor för att sist fräsa upp doshålen där el-dosorna "ungefär" borde vara.

Tacksam för kommentar om vad ni anser smartast.

Något som får min ide att inte hålla är att jag slutligen ska ha gips utanpå OSB-skivorna varpå jag återigen borde få problem med hålplaceringen. Jag hade nämligen tänkt vänta med gipset till sist.

Mvh
Fredrik

Om ni kan täcka över bygget vid ev regn så kvittar det väl? Men normalt sett försöker man bygga tätt sen på med fuktkänsliga skivor. Inget skoj med regn plus OSB.

Tackar för svaret!

Låter som du rekomenderar att sätta panel först, precis som min far.

Men blir det inte bökigt med håltagning för el-dosor då?

Mvh
Fredrik

Hmm!!

Inte dumt!! Smart grej!

Tror i så fall att vi börjar utifrån och avslutar med osb.

Hålen borde då intevara några prpblem tycker jag!

Tackar för all hjälp!!

Mvh
Fredrik

Bob_the_builder
Nej, det är "så man gör" - använder hole in one, alltså. Helt rätt att vänta med OSB tills taket är på. Den tål inte mycket fukt innan den börja svälla och bli väldigt tråkig att ha som underlag för gipset.
Glöm inte att du ska ha ett vindskydd i någon form plus spikläkt för luftspalt bakom ytterpanelen.

Vad jag kan se på bilden så har du inget hammarband på högkant.. därmed är det viktigt att du ställer takstolarna ovanför reglarna. Jag byggde också garaget med liggande hammarband och såg till att sätta reglarna exakt där takstolarna skulle hamna.

Tänk till ordentligt när du sätter spikregeln ovanför/under fönster. Så att du har något att fästa plåtar och locken i. Tråkigt att upptäcka efter att du redan spikat upp panelen.

Bob_the_builder
bergstrollet skrev:
Vad jag kan se på bilden så har du inget hammarband på högkant.. därmed är det viktigt att du ställer takstolarna ovanför reglarna. Jag byggde också garaget med liggande hammarband och såg till att sätta reglarna exakt där takstolarna skulle hamna.
Dock har de lagt dubbelt hammarband, vilket (mellan tummen och armbågen) känns som det räcker med de förhållandevis små laster som ett garagetak av den storleken leder ner till reglarna.

Hej!

Tack för svaren!!

Jag körde enligt principen "mellan tummen och armbågen" då jag lade dubbelt hammarband.
I "Garageboken" står det att vid enkelt hammband får inte de stående reglarna vara längre än cc 100 från takstol. Så jag trodde mitt dubbla hammarband skulle lösa detta då jag har ca 100 mm diff på några ställen. '
Men min takstolsleverantör rekomenderar mig att flytta de stående reglarna så att de ligger precis under takstolarna.

Så rekomenderat är nog att från början ha ett hammarband på högkant.

Bergstrollet - tack för påpekandet om fönster. Jag tänkte egentligen spika panel över hela väggen och sedan såga ut för fönster. (Det kommer vara 2st 60cm-fönster, så ytan är ju inte så stor jag slösar panel på) Men det du säger får mig att tänka extra. Tackar!

Mvh
Fredrik

Mvh
Fredrik

Milkshaken
Tja, som vi bygger.... Vi sätter ju stommen först, enkelt hammarband, och stående bärlina.....
Sedan åker Utegipsen på,,, efter det så går man in, isolerar, plastar, (Om 45x45 ska sättas så det sen)efter det så sätts dosor, för elen likaså rören för dessa, + ev, vattenledningsrör.... sen använder vi Hole in one ja.... men just osb, kan vara svår med hole in one, därför mäter vi...
Efter det att os skivorna sitter på plats så används HiO för inergipsen... Sen är det bara att börja glesa taket och sätta gipsen där, ja efter att tak-elen är satt förstås....
Innerväggar, plus ev, panel invändigt....
Grejen är den att har man bara tätt från taket och ytterväggar så börjar man invändigt... Mycket just för att inkommande el, (Elskåp) brukar sättas bland det sista.....

Jag hållker med din far, sätt invändigt efter att ni fått på utegipsen eller asfaboarden alltså...

Bob_the_builder
Jag tycker inte att det är något större problem med hole-in-one genom OSB. Visst, det blir inte lika exakt som genom gips, men diffar det någon millimeter så är det ju bara att fräsa lite mer i kanten. Hålet döljs ju i alla fall av gipset.

Ett dyrare men elinstallationsmässigt smidigt alternativ är annars att byta ut OSB:n mot ändspont.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.