Tjenare, mitt andra inlägg om de underbara putsade källarväggarna i vårt hus. Tydligen målat med någon typ av plastfärg en gång i tiden och senare om åren dränerat. Putsen släpper nästan överallt (på några ställen även i taket).

Alltså, vad sjutton ska jag göra med detta? Taket funderar jag på att regla ner och sätta gips, den biten känns inte så komplicerad. Men vad sjutton ska jag göra med väggarna? Putsa om dem känns snyggt men hysteriskt jobbigt. Kan jag göra på nåt annat sätt? att regla och sätta nya innerväggar vore ju enklast men definitivt inte den bästa lösningen med tanke på att det är en källare. Golvet lär jag väl måla misstänker jag....
 
  • PA290286.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA290287.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA290288.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA290289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan nog slipa bort färgen. Skulle putsen vara för dålig under till så får du nog putsa om i alla fall.
 
Varning! :)
Taket kan vara mer besvärligt att hänga gipsplattor på om du har puts på vassmatta eller liknande mjuk putshållare. Mjuk och svårt att skruva/ spika i, det blir obekvämt lågt till taket.
Skrappa det som är löst, spackla små håll med kalkputs och måla är min tips.

Golvet har du ju inte fuktisolerat underifrån med grus, leka , plast eller liknande? Då är det ingen hållbar lösning att måla på betongen. Markfukten kommer att lyfta färgen förr eller senare. Det finns alltid en minimal fuktvandring genom betongen i gamla hus som syns först när du täcker golvet med en tätt material. Ditt golv har klarat sej bra på grund av att det inte var målat. Lägg klinker med breda fogar som håller i evigheter ...är min tips.

Väggar: ta bort allt som sitter löst och är sandig och putsa om med kalkputs ( 1 del kalk+ 3 delar sand+vatten) , efter 1-2 månader när putsen härdat/ karbonatiserat kan du måla med en silikatfärg som släpper fukt genom.
Du kan testa först om silikatfärgen fastnar på den ursprungliga färgen - visa silikatfärger är blandade med plastkomponenter och har förmåga att fastna på visa andra väggfärger. Värt att prova för det besparar dej en hel del dammig jobb. Fastnar färgen så slipper du ta bort gammal färg från områden som färgen sitter fast och bra :). Det är ändå bara längst vid golvet som fuktvandringen kommer att ske och skada väggen men då har du lagt ny puts och målat med otätt färg på dom känsliga områden och då bör det hålla lika länge som huset :). Annars finns det ingen annan lösning än att ta bort gammal färg, putsa och måla.

Det är inte träväggar du har att göra med så du måste använda andra metoder att renovera än reglar och gips! Du får kanske förslag att lima gipsskivor över eländet men det är bara en nödlösning som håller några år och sen sväller gips längst vid golvet och papper möglar på insidan. Hur många år det håller vet jag ej men man brukar oftast upptäcka skador först när huset ska säljas och köparen söker efter fel med en fuktmätare i högsta hugg .
Nu har jag sagt vad som mest hållbart i din ca 40 tals? källare men valet är ditt :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
Varning! :)
Taket kan vara mer besvärligt att hänga gipsplattor på om du har puts på vassmatta eller liknande mjuk putshållare. Mjuk och svårt att skruva/ spika i, det blir obekvämt lågt till taket.
Skrappa det som är löst, spackla små håll med kalkputs och måla är min tips.

Golvet har du ju inte fuktisolerat underifrån med grus, leka , plast eller liknande? Då är det ingen hållbar lösning att måla på betongen. Markfukten kommer att lyfta färgen förr eller senare. Det finns alltid en minimal fuktvandring genom betongen i gamla hus som syns först när du täcker golvet med en tätt material. Ditt golv har klarat sej bra på grund av att det inte var målat. Lägg klinker med breda fogar som håller i evigheter ...är min tips.

Väggar: ta bort allt som sitter löst och är sandig och putsa om med kalkputs ( 1 del kalk+ 3 delar sand+vatten) , efter 1-2 månader när putsen härdat/ karbonatiserat kan du måla med en silikatfärg som släpper fukt genom.
Du kan testa först om silikatfärgen fastnar på den ursprungliga färgen - visa silikatfärger är blandade med plastkomponenter och har förmåga att fastna på visa andra väggfärger. Värt att prova för det besparar dej en hel del dammig jobb. Fastnar färgen så slipper du ta bort gammal färg från områden som färgen sitter fast och bra :). Det är ändå bara längst vid golvet som fuktvandringen kommer att ske och skada väggen men då har du lagt ny puts och målat med otätt färg på dom känsliga områden och då bör det hålla lika länge som huset :). Annars finns det ingen annan lösning än att ta bort gammal färg, putsa och måla.

Det är inte träväggar du har att göra med så du måste använda andra metoder att renovera än reglar och gips! Du får kanske förslag att lima gipsskivor över eländet men det är bara en nödlösning som håller några år och sen sväller gips längst vid golvet och papper möglar på insidan. Hur många år det håller vet jag ej men man brukar oftast upptäcka skador först när huset ska säljas och köparen söker efter fel med en fuktmätare i högsta hugg .
Nu har jag sagt vad som mest hållbart i din ca 40 tals? källare men valet är ditt :)
gaia
Tja, tack för ditt utförliga inlägg.

Taket är gjutet valv så det borde finnas hyffsat för plugg eller liknande att få fäste i. Om jag dessutom reglar ner en 45:a så sänks inte taket så vansinnigt mycket. Men samtidigt är 45+13 millimeter en del. Taket känns ändå lösbart på ett eller annat sätt.

Golvet lutar nog åt att det blir klinker faktiskt, frågan är bara: behöver jag göra nåt mer golvet innan? skrapa bort den gamla färgen för att få fukt att vandra uppåt genom klinkerfogarna?

Väggarna ja... jisses. Jag har aldrig putsat förr så det bli nog en utmaning. Ser mig själv som en hyffsad hemmameckare så det löser sig säkert. Men hur gör man? Lägger en masonitskiva på golvet och sen börjar kasta upp putsen? eller drar man ut den och sen går lös med putsbräda och kalkborste för att få struktur?
 
Knecke skrev:
Tja, tack för ditt utförliga inlägg.

Väggarna ja... jisses. Jag har aldrig putsat förr så det bli nog en utmaning. Ser mig själv som en hyffsad hemmameckare så det löser sig säkert. Men hur gör man? Lägger en masonitskiva på golvet och sen börjar kasta upp putsen? eller drar man ut den och sen går lös med putsbräda och kalkborste för att få struktur?
Som amatör klarar du det med att dra med putsbrädan :). Jag putsade halva källare utan att ens försöka kasta putsen och det blev faktiskt snyggt i alla fall. Viktigast är att förvattna ytan så att putsen inte ramlar av.
Jag använde skånskan -putsbräda av stålplåt - man får mycket fin slätt yta:). Går som med vanlig spackel så det är inte alls omöjligt att jobba med. Läs om hur man gör på sidan "www.dinbyggare". Det är inte så stressigt att jobba med kalkputs för det härdar inte till sten på en halv timme, man har tid att bearbeta ytan tills man är nöjd.

Om golvet är redan målat så skulle jag försöka skrappa så mycket som möjligt på dom ställen där redan finns skador för det är just där du har mest fuktvandring. Lika bra att underlätta att betongen andas i alla fall på dom utsatta ställen.
Jag är också bara en amatör , hoppas du får fler svar från proffsen :)
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.