Tjenare, mitt andra inlägg om de underbara putsade källarväggarna i vårt hus. Tydligen målat med någon typ av plastfärg en gång i tiden och senare om åren dränerat. Putsen släpper nästan överallt (på några ställen även i taket).
Alltså, vad sjutton ska jag göra med detta? Taket funderar jag på att regla ner och sätta gips, den biten känns inte så komplicerad. Men vad sjutton ska jag göra med väggarna? Putsa om dem känns snyggt men hysteriskt jobbigt. Kan jag göra på nåt annat sätt? att regla och sätta nya innerväggar vore ju enklast men definitivt inte den bästa lösningen med tanke på att det är en källare. Golvet lär jag väl måla misstänker jag....
Alltså, vad sjutton ska jag göra med detta? Taket funderar jag på att regla ner och sätta gips, den biten känns inte så komplicerad. Men vad sjutton ska jag göra med väggarna? Putsa om dem känns snyggt men hysteriskt jobbigt. Kan jag göra på nåt annat sätt? att regla och sätta nya innerväggar vore ju enklast men definitivt inte den bästa lösningen med tanke på att det är en källare. Golvet lär jag väl måla misstänker jag....
Varning! 
Taket kan vara mer besvärligt att hänga gipsplattor på om du har puts på vassmatta eller liknande mjuk putshållare. Mjuk och svårt att skruva/ spika i, det blir obekvämt lågt till taket.
Skrappa det som är löst, spackla små håll med kalkputs och måla är min tips.
Golvet har du ju inte fuktisolerat underifrån med grus, leka , plast eller liknande? Då är det ingen hållbar lösning att måla på betongen. Markfukten kommer att lyfta färgen förr eller senare. Det finns alltid en minimal fuktvandring genom betongen i gamla hus som syns först när du täcker golvet med en tätt material. Ditt golv har klarat sej bra på grund av att det inte var målat. Lägg klinker med breda fogar som håller i evigheter ...är min tips.
Väggar: ta bort allt som sitter löst och är sandig och putsa om med kalkputs ( 1 del kalk+ 3 delar sand+vatten) , efter 1-2 månader när putsen härdat/ karbonatiserat kan du måla med en silikatfärg som släpper fukt genom.
Du kan testa först om silikatfärgen fastnar på den ursprungliga färgen - visa silikatfärger är blandade med plastkomponenter och har förmåga att fastna på visa andra väggfärger. Värt att prova för det besparar dej en hel del dammig jobb. Fastnar färgen så slipper du ta bort gammal färg från områden som färgen sitter fast och bra
. Det är ändå bara längst vid golvet som fuktvandringen kommer att ske och skada väggen men då har du lagt ny puts och målat med otätt färg på dom känsliga områden och då bör det hålla lika länge som huset
. Annars finns det ingen annan lösning än att ta bort gammal färg, putsa och måla.
Det är inte träväggar du har att göra med så du måste använda andra metoder att renovera än reglar och gips! Du får kanske förslag att lima gipsskivor över eländet men det är bara en nödlösning som håller några år och sen sväller gips längst vid golvet och papper möglar på insidan. Hur många år det håller vet jag ej men man brukar oftast upptäcka skador först när huset ska säljas och köparen söker efter fel med en fuktmätare i högsta hugg .
Nu har jag sagt vad som mest hållbart i din ca 40 tals? källare men valet är ditt
gaia
Taket kan vara mer besvärligt att hänga gipsplattor på om du har puts på vassmatta eller liknande mjuk putshållare. Mjuk och svårt att skruva/ spika i, det blir obekvämt lågt till taket.
Skrappa det som är löst, spackla små håll med kalkputs och måla är min tips.
Golvet har du ju inte fuktisolerat underifrån med grus, leka , plast eller liknande? Då är det ingen hållbar lösning att måla på betongen. Markfukten kommer att lyfta färgen förr eller senare. Det finns alltid en minimal fuktvandring genom betongen i gamla hus som syns först när du täcker golvet med en tätt material. Ditt golv har klarat sej bra på grund av att det inte var målat. Lägg klinker med breda fogar som håller i evigheter ...är min tips.
Väggar: ta bort allt som sitter löst och är sandig och putsa om med kalkputs ( 1 del kalk+ 3 delar sand+vatten) , efter 1-2 månader när putsen härdat/ karbonatiserat kan du måla med en silikatfärg som släpper fukt genom.
Du kan testa först om silikatfärgen fastnar på den ursprungliga färgen - visa silikatfärger är blandade med plastkomponenter och har förmåga att fastna på visa andra väggfärger. Värt att prova för det besparar dej en hel del dammig jobb. Fastnar färgen så slipper du ta bort gammal färg från områden som färgen sitter fast och bra
Det är inte träväggar du har att göra med så du måste använda andra metoder att renovera än reglar och gips! Du får kanske förslag att lima gipsskivor över eländet men det är bara en nödlösning som håller några år och sen sväller gips längst vid golvet och papper möglar på insidan. Hur många år det håller vet jag ej men man brukar oftast upptäcka skador först när huset ska säljas och köparen söker efter fel med en fuktmätare i högsta hugg .
Nu har jag sagt vad som mest hållbart i din ca 40 tals? källare men valet är ditt
gaia
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tja, tack för ditt utförliga inlägg.gaia skrev:Varning!
Taket kan vara mer besvärligt att hänga gipsplattor på om du har puts på vassmatta eller liknande mjuk putshållare. Mjuk och svårt att skruva/ spika i, det blir obekvämt lågt till taket.
Skrappa det som är löst, spackla små håll med kalkputs och måla är min tips.
Golvet har du ju inte fuktisolerat underifrån med grus, leka , plast eller liknande? Då är det ingen hållbar lösning att måla på betongen. Markfukten kommer att lyfta färgen förr eller senare. Det finns alltid en minimal fuktvandring genom betongen i gamla hus som syns först när du täcker golvet med en tätt material. Ditt golv har klarat sej bra på grund av att det inte var målat. Lägg klinker med breda fogar som håller i evigheter ...är min tips.
Väggar: ta bort allt som sitter löst och är sandig och putsa om med kalkputs ( 1 del kalk+ 3 delar sand+vatten) , efter 1-2 månader när putsen härdat/ karbonatiserat kan du måla med en silikatfärg som släpper fukt genom.
Du kan testa först om silikatfärgen fastnar på den ursprungliga färgen - visa silikatfärger är blandade med plastkomponenter och har förmåga att fastna på visa andra väggfärger. Värt att prova för det besparar dej en hel del dammig jobb. Fastnar färgen så slipper du ta bort gammal färg från områden som färgen sitter fast och bra. Det är ändå bara längst vid golvet som fuktvandringen kommer att ske och skada väggen men då har du lagt ny puts och målat med otätt färg på dom känsliga områden och då bör det hålla lika länge som huset
. Annars finns det ingen annan lösning än att ta bort gammal färg, putsa och måla.
Det är inte träväggar du har att göra med så du måste använda andra metoder att renovera än reglar och gips! Du får kanske förslag att lima gipsskivor över eländet men det är bara en nödlösning som håller några år och sen sväller gips längst vid golvet och papper möglar på insidan. Hur många år det håller vet jag ej men man brukar oftast upptäcka skador först när huset ska säljas och köparen söker efter fel med en fuktmätare i högsta hugg .
Nu har jag sagt vad som mest hållbart i din ca 40 tals? källare men valet är ditt
gaia
Taket är gjutet valv så det borde finnas hyffsat för plugg eller liknande att få fäste i. Om jag dessutom reglar ner en 45:a så sänks inte taket så vansinnigt mycket. Men samtidigt är 45+13 millimeter en del. Taket känns ändå lösbart på ett eller annat sätt.
Golvet lutar nog åt att det blir klinker faktiskt, frågan är bara: behöver jag göra nåt mer golvet innan? skrapa bort den gamla färgen för att få fukt att vandra uppåt genom klinkerfogarna?
Väggarna ja... jisses. Jag har aldrig putsat förr så det bli nog en utmaning. Ser mig själv som en hyffsad hemmameckare så det löser sig säkert. Men hur gör man? Lägger en masonitskiva på golvet och sen börjar kasta upp putsen? eller drar man ut den och sen går lös med putsbräda och kalkborste för att få struktur?
Som amatör klarar du det med att dra med putsbrädanKnecke skrev:Tja, tack för ditt utförliga inlägg.
Väggarna ja... jisses. Jag har aldrig putsat förr så det bli nog en utmaning. Ser mig själv som en hyffsad hemmameckare så det löser sig säkert. Men hur gör man? Lägger en masonitskiva på golvet och sen börjar kasta upp putsen? eller drar man ut den och sen går lös med putsbräda och kalkborste för att få struktur?
Jag använde skånskan -putsbräda av stålplåt - man får mycket fin slätt yta
Om golvet är redan målat så skulle jag försöka skrappa så mycket som möjligt på dom ställen där redan finns skador för det är just där du har mest fuktvandring. Lika bra att underlätta att betongen andas i alla fall på dom utsatta ställen.
Jag är också bara en amatör , hoppas du får fler svar från proffsen
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



