Hej.
Vi bor i ett kedjehus 1½ plan byggt 1976. Vi ska byta innertak i ett sovrum, från barracudatak till gips eller panel. Vi har ibland hört ett knäppande ljud ovanför taket när vi har spolat i toaletten eller handfatet i badrummet ovanför. Detta tänkte vi försöka kolla upp orsak till. Jag tog bort en bit av barracudataket för att kolla upp detta. Då såg jag att det sitter en svart plast ovanför nuvarande innertak (se bild). Plasten går längs med hela ytterväggen såvitt jag kan se. Ovanför plasten finns glespanel och isolering. I mitten av huset finns ingen plast eller isolering.
Vad är denna plast till för? Är den bara till för att isolera vid ytterväggen eller har den något med fuktskydd att göra? Jag måste ju skära bort en del av plasten för att kunna se rören ovanför och därför vill jag veta om jag måste ersätta med ny plast efteråt. Kan jag skruva gips/panel direkt mot plasten eller måste jag spika upp ytterligare glespanel på plasten först?
Mvh Andreas.