Vi har ett avtal på MONTAGE AV SAMTLIGA I LEVERANSEN INGÅENDE KOMPONENTER alltså ett hus som ska monteras och byggas klart. Allt står med där lossning av bil samt kran för resning, väggar ,fönster,tak osv. Men eftersom det inte står att det krävs byggställningar för att bygga hus så måste vi betala 20 000 extra för ställningar och montage av dessa! Är inte det konstigt? Själv anser jag att åtar man sig ett arbete så ska man väl ha verktygen för att utföra det eller har jag fel? UPPLYS MIG snälla!

Man MÅSTE inte ha byggnadsställningar för att bygga ett hus. Det är bekvämare och det går snabbare, javisst, men man kan klara det ändå. Men man kan fixa det med hjälp av stegar.
Så om snickarna för sin bekvämlighet och säkerhet väljer att använda ställningar i stället, är det deras problem, inte ditt.

Detta ska du inte betala!

Om det är en firma så får dom inte stå på stegar och jobbar (förutom elektriker och målar stegar) utan stegar är till för att gå upp och ner.

arbete över 2m kräver ställning har ja för mig, så då måste du ha ställning lr en annan lösning typ skylift

Om de visste att de måste ha ställningar, men glömde räkna med dem, är det även i detta fall deras problem. Det är inget du behöver bekymra dig om, än mindre betala.

Hej

Håller helt med andersmc. Det kan knappast komma som en överaskning för entreprenören att han behöver en ställning för att utföra sitt arbete. Har ni skrivit kontrakt med ABS05 så gäller följande (Tror att konsumenttjänstlagen säger samma sak)

6. Omfattningen av kontraktsarbetena, priset eller grunderna för hur priset bestäms, tiden för betalning och tiden för kontraktsarbetenas avslutande bestäms av kontraktshandlingarna. Behövligt material ingår i kontraktsarbetena, om inte annat får anses avtalat.

51 § Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
1 arbetets omfattning
2. priset eller grunderna för hur priset bestäms
3. tiden för betalning
4. tiden för arbetets avslutande, om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt.

Har inget annat sagts så måste man rimligen anta att priset för hyra av ställningar och annat material som behövs för att slutföra arbetena ingår.

En annan sak som verkar lite märklig: 20000 låter väldigt mycket. Har de köpt ställningarna eller hyrt dem? Om det är en firma som brukar resa hus så måste de väl rimligen ha byggnadsställningar själva. De kan knappast hyra dem för varenda bygge.de ska genomföra.

Tack för informationen nu känns det som jag har lite mer kött på benen när jag ska bestrida detta.
Vi köpte NF och plötsligt så byttes byggentrepenaden ut till annat företag. Då säljer säljaren till oss att det kan bli dyrare eftersom det nu krävs att cert. personal som sätter ihop ställningarna. Fine det är väl ok! Sen säger den nya snickaren till oss att han har bara hälften av ställningarna som krävs till bygget, men dessa ställningar får vi låna gratis!! Resterande ställningar måste han hyra och då ska vi betala 16 000 för hyra av ställningar i 2 mån. dessutom 5500 ex moms för montering av ställningarna. ( Han monterar) Jag tar upp det med säljaren och frågar om det är så att ställningarna inte brukar ingå i ett NF hus och det försäkrar han mig om att det brukar göra och han förstår ingenting!. Så jag har bara bett honom lösa det nu! Jag tänker inte betala dessa "verktyg". Vi har ABS05.

Två månader! Det blir konstigare och konstigare. På din beskrivning lät det som om det var ett modulhus du hade köpt. Inte behövs det några ställningar i två månader. Inte ens om det var ett rent lösvirkeshus tar det så lång tid att resa det och lägga på taket. Det verkar mer och mer som om det här är en grej de kör med. För visst är det goa pengar, att plocka ut 20000 extra bara sådär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.