Byggmaterial & Byggteknik
Mäster: http://www.blocket.se/vi/18978338.htm?ca=6_s http://www.blocket.se/vi/18807620.htm?ca=6_ Ett litet axplock på färdiga traverser, kapa ner till önskad längd bara, antagligen billigare än att bygga själv, och enklare...
Mäster: Gipset borde du kunna limma med ett tjockt lim, typ PL200,400,600 Hyllorna får du sen fästa genom att borra i plugg i betongen,, Eller så kan du spackla och måla direkt på betongen kanske, färg å spackelhandlaren kan nog råda bättre... Vill du ha det enkelt att montera hyllor å sånt, kan du skruva fast en spån eller osb på betongen annars..
imported_Benno: http://www.svets.se/2.a9399510651ebd2b0800043316.html Här finns en del som borde vara av intresse för både nybörjare och andra vad gäller svetsning.
anaitis: [citat] Vid den pkt där luftens förmåga att lösa fukt understiger den verkliga fuktmängden. Detta kommer inte att inträffa med den åsyftade väggen. Problemet med enskikts puts på cellplast har inte varit kondens (som ju normalt inte inträffar på utsidan av en väggg) utan konstuktionens känslighet för inläckande regnvatten.
smidifix: Hur går det för en ek bänkskiva om det är låga temperaturer i huset?? Har ingen värme på just nu, kommer dröja nått tag, kan ju sätta dit en fläkt. Men frågan är om den kommer att svälla eller spricka, det är snehörn så det blir skarvar på den. Finns det nån risk att den spricker isär när det blir kallt eller såväl när jag sätter på värmen?? Kanske fel avdelning men
Tomas Gran: Jag ska bygga ett loft i barnens rum. Jag har 3,80 i takhöd så utrymme finns. Loftet kommer bli 2,10*3,40m. Min undran är om en limträbalk kommer att hålla som fästpunkt över rummet (3,40m). Vilka dimentioner behöver denna balk vara? Hur fäster jag den bäst i väggarna, en vägg tegelvägg och den andra gips. Reglarna kommer sen gå från denna limträbalk till regel i väggen 2,10
Totte_S: Tack Bergling, hittade också igår att Moelven har i sortimenet. Verkar som att återförsäljarna gärna avstår från att lagerföra denna, i deras ögon, udda längd. Jag har lyckats lösa mitt på ett annat sätt, men det verkar ju finnas fler som har samma problem. Du får meddela här injonil om du hittar.
Kutte Heitmann: [citat] Har samma tanke om att lägga golv på vinden och nu när jag läser att 1200 är för mycke så kanske det kan fungera på en vind med mellanrumet 960 mellanrum, eller? Annars blir det råspont....
scenic46: Beroende hur tjock luckan är så kan man använda gamla garderobslås. De sätts på insidan men har ganska lång nyckel så en lucktjocklek på c:a 30cm är inget problem. De finns fortfarande i handeln. Annars är ett gammalt fallregellås enkelt att använda. Många villaägare har sådana gamla lås liggande. Innedörrlås, som liksom fallregellåsen fälls in i luckans sida, går ju också
Bele: [quote="Roger Spontare, post: 629370"]Tyvärr har jag riktigt dåliga erfarenheter av yrkesmän, såväl hantverkare som ingenjörer. Begåvning får man inte automatiskt på köpet om man läser till byggnadsingengör har jag märkt. Så min inställning är numera att ska det bli fel så ska jag ha gjort det själv istället för att betala dyrt för det. =D Precis min åsikt. Det är trist
Simpsson: skönt att höra! (köpte på mig ett par tuber häromdagen...) Jag kör på PL400 och lite skruv där det passar.
DeeJay: Om du menar en sådan i plåt kallas de antingen verktygsplåt eller perforerad plåt och finns b la på cowab.se. Annars kanske du kan söka på perforerad masonite, om det kanske är det du letar efter? //DeeJay
Fasting65: Kul att du frågar. Vi har precis gjort fem hål genom skifferplattor och vi provade ett antal varianter - såsom billiga diamanthålsågar och betonghålsågar från Jula. Det funkade sådär... Till slut fick jag tag på en sånhär håsåg: http://katalog.toolstore.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=5199611&katnr=2&katsektnr=61 Det funkade prima. Visst, sågen pajade
styrman1: finns båda modellerna. Det ska framgå ganska tydligt vilken sort det är.
imported_Byggaren: [quote="hebbe, post: 727105"]Fel av mig, 3000cm^4 ska det ju vara såklart. Det är ju Ixx som används när nedböjningen beräknas, och höga skjuvspänningar skall det väl inte bli. Last fall: Total last 54000N Nedböjning: 5*Q*L^3/384EI = 5*54000*4,7^3/384*210*^9*3000*10^-8 = 0.0115m Dvs ca 10mm (
Bele: Det är svårt att svara på hur man bäst utformar infästningar utan att veta hur det ser ut på plats. I princip gäller ju att få anläggningsytor och bultförband som klarar den belastning du har i konstruktionen. Alltså, låt någon räkna på det om du inte själv har den kunskapen. Bygganmälan hos kommunen kräver normalt ändå åtminstone en principskiss på hur lösningen utformas
bi4ns: När jag sätte OSB och gips på ena sidan blev det ostabilt, så skrev jag min fråga, eftersom man är nybörjare. Dagen efter sätte jag OSB och gips på andra sidan och mina bekymmer löstes. Tackar i alla fall för era svar
AdamL: Ska lägga in slang för golvvärme (12mm uponor) och sedan spackel ovanpå (ovanpå EPSCement). Väljer mellan PCI periplan CF25, maxit 4320 och Kiilto Rot och golvvärmespackel. Någon som kan rekommendera något speciellt? Maxit verkar billigast just nu. /Adam
bigsnucke: En uppgift som gjord för ett fräsbord. Har du inget så gör ett! Ger en helt ny dimension åt fräsandet...
MathiasS: Vilken trallskruv som är bäst kan man träta om länge. Oftast får man vad man betalar för. Fast det stämmer inte alltid. Sedan ett par veckor kan man köpa Essves 70mm trallskruv (korrosionsklass C4) för 106 kr per förpackning om 250skruvar hos Woody i Huddinge. Priset är egentligen 250kr per ask, men det verkar ha blivit något fel i systemet. Jag har köpt mina 8 askar och behöver
marie10663: Jag har haft kontakt med dem och så här svarar de den 4 nov Hej Du kan köpa dessa i alla butiker som köper byggvaror. Bauhaus i Malmö och löddeköpinge har utställningar. Även coop bygg burlöv har det. Sedan finns det även en del bygghandlare i området som har utställningar. Typ godkännandet räknar vi att få denna vecka eller nästa, ring om du vill fråga något mer. Hälsningar
snubben11: Jag klamrade fast metallnät som fästs dels under eller på baksidan av panelen och fäst sen vid syllen runt om hela huset. Finns på rulle. (ganska dyrt)
mino: aha, jättebra, tack för tips! Detta borde en byggare klara av rakt av tycker jag. Och bygglov måste vi ha men eftersom det är relativt enkla konstruktioner i trädgården så antar jag att det räcker med handritade skisser med måtten, det brukar det göra när det gäller altaner iaf.
Dr.SiC: Här pratar dom om ramverk iaf. Men hemsidan var väl inget under av information direkt. Verkar som de bara vänder sig till registrerade användare som endast verkar vara takstolskonstruktörer och liknande