Hej,

Håller på med en tvättstugerenovering. Behöver eventuellt spackla lite på en vägg som är en yttervägg under mark. Jag skulle vilja har någon form av bruk som är lätt-spacklat men som kan andas. Vad ska jag använda?

Tvättstugan är i källaren.

Ingen som har något tips? Jag kanske ska köra med vanligt putsbruk? Lite tungjobbat kanske?

brevik skrev:
Ingen som har något tips? Jag kanske ska köra med vanligt putsbruk? Lite tungjobbat kanske?
Husfix borde väl fungera bra.

/A

Släpper den igenom fukt?

M
Hur stor yta och hyr tjockt behöver du lägga på och vad är underlaget?

Ytan är lättbetong. Några ställen är det håligheter som behövs fyllas i. Maxtjocklek på kanske 15-20mm. För övrigt är väggarna "ganska" fina. Har tänkt att skrapa av dom med någon stålskrapa och sen använda någon form av bruk för att släta ut dom lite. Bör man använda även husfix för detta eller ska man köra med putsbruk? Putsbruk är lite svårjobbat tycker jag och jag skulle hellre se att jag skulle kunna använda något annat som är lite mer lättjobbat.

Tacksam för alla tips jag kan få.

M
Jag skulle använda "putsbruk C hand" alltså finbruk 1mm.

Mycket mer lättjobbat är gipsbruk, helst "maxit gypsum" som har en ganska lång torktid och därför
mer lämpat för en ovan användare. Eftersom det är yttervägg skulle jag inte rekommendera
det då det kan bli missfärgat om fukt kryper igenom.

Husfix kan jag inget om tyvärr.

jag har läst på andra ställen här på forumet att kalkbruk är bra just vid ytterväggar, gärna nåt som kallas hydrauliskt kalkbruk. har själv sådana väggar men har inte börjat putsa nåt än. det kan finnas info på putstillverkarnas hemsidor också, typ gypsum, maxit, gyproc

F

Kanske kan löna sig att ringa runt. Ska nog göra det.

brevik skrev:
Släpper den igenom fukt?
Husfix släpper igenom fukt och är lättarbetat. Kan inte se att husfix blir missfärgat. Det är väl snarare mängden fukt som avgör. Därefter är det vilken typ av ytskikt du använder som ger en känslig eller tålig yta.

Är det dränerat OK på utsidan?

Själva gjorde vi i ordning en källare som med golvet ligger 160cm under markytan. Det var missfärgningar på putsen på insidan då källaren stått ouppvärmd i många år. Bruket hade släppt och vi fick borsta väggen för att få den målningsbar. Några enstaka bättringar med husfix samt att vi målade med silikatfärg (vattenglas) som släpper igenom fukt. Resultatet blev mycket bra och med lite värme nu gör det att mindre mängd fukt som tar sig genom väggen enkelt kan tas upp av den uppvärmda luften. Förutsättningen är att dräneringen på utsidan är OK.

Luftfuktigheten i källaren ligger på runt 50-60% vill jag minnas. På sommaren är luftfuktigheten värst men har då en billig avfuktare som går igång med hygrostat.

/A

Hej!

OM ytan redan är belagd med kalkbruk så bör du använda just kalkbruk i fortsättningen. Hydrauliskt kalkbruk är annars hyffsat lätt att få på plats. Är man normalt händig så får man det på plats utan allt för mycket svordomar. Använd sedan borste för att rugga ytan och få fin och jämn struktur.

Kalkbruket är faktiskt rätt snyggt i sig själv som vägg. Jag valde att behålla det i dager och satte släpande halogenljust längs väggarna. Jag har använt Maxit Serpo 148 och det är ljusare och mer beiget än C puts. Hydrauliskt kalkbruk är dock ca 3 ggr så dyrt och ska man putsa mycket så kostar det ju en sudd.

MEN är det helt rena väggar idag så skulle jag INTE använda kalkbruk då det inte går att kakla på. Eller rättare sagt, man BÖR inte kakla eftersom kalkbruket är förhållnadevis mjukt. Och lägger man på fix, som är hårdare riskerar kalkbruket att spricka. Särskilt om du har fuktvandring och en oisolerad källarvägg.

Jag hade hade använt putsbruk C.

Tack för svaren!

Vi dränerade om 2005 och tilläggsisolerade utvändigt med Isodrän.

Jag tror inte att det är kalkbruk. Det har nämligen suttit kakel där tidigare och jag ska upp med nytt kakel. Står och väger mellan husfix och putsbruk C.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.