T
Tupla: [citat] Vad menar du med att det inte funkar ? Snölasten är ju oftast dimensionerande och om du dessutom räknar med "betongpannor etc. = 0,9" och tex Överkalix 3,5, så får du en rejält överdimensionerad konstruktion och klarar dig med en bärlina på 90x315 och takbalkar 45x195. Rätta mig om jag har fel.
21 svar · 4,8k läst
Bloink
Bloink: Brukar oftast fungera precis som vanligt. Men tillverkaren kan inte garantera att de har samma egenskaper efter 6 månader, som det var tänkt från början.
1 svar · 869 läst
kimpo
kimpo: Lugna ca 3 - 4 veckor. Smygstarta värmen, dvs höj lite i taget.
1 svar · 1,4k läst
T
Tjacko: Bra, jag blev osäker om jag verkligen hade rätt. Men då jag höll på med samma sak i sommras och höll på bli galen innan jag gjorde rätt var jag tämligen säker på min sak för engångs skull ;-)
8 svar · 4,3k läst
·
Linus_E
Linus_E: kolla gärna i tråden om någon vill se resultat.. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/83160-gammalt-blir-som-nytt-mitt-i-skane-3.html#post735330
20 svar · 5,2k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Sant, det är ett specialfall. Precis som du säger kan de vara lite luriga att såga med. Bäst i den kategorin tycker jag makitas BR13 är, med enbart de översta 4 tänderna nedåtböjda. Trots detta görs sticksågning klar bäst från undersidan...
16 svar · 37,8k läst
S
SCB: Har lagt Rustas billigaste laminatgolv i två sovrum i sommarstugan. Lätt att lägga och bra passform på bitarna. Jättenöjd med tanke på priset.
11 svar · 4,4k läst
Tigersågen
Tigersågen: Hm, då var jag ändå inte helt ute och cyklade. Om jag tolkar er rätt så finns det en obetydlig längdutvidgning av träreglar vid förhöjda temperaturer och fuktighetskvoter, men att det är inget som man tar hänsyn till när man bygger. Jag är en glad amatör och hatar att skråspika mest beroende på att det blir så fasligt svårt att korrigera. Är istället storkonsument av
19 svar · 12,8k läst
S
styrman1: dano och gyproc har 42 oavsett bredd. så länge det är vanliga 13mm skivor
4 svar · 22,6k läst
J
jon_h: Vill ni ha kilsågat? Åttersta såg har oerhört fina kilsågade golv, i blandade bredder, men de är inte särskilt billiga, tror de ligger på 400-450 kronor kvadraten. Minns inte om det var med moms.. Men det blir sådana i mitt gamla torp i alla fall. Oslagbar känsla.
1 svar · 2,9k läst
Swetrot
Swetrot: 1000kg är piece of kaka för ett rum. Tänk dig julmiddag med TJOCKA släkten. Vi har lätt 2 ton sittandes runt bordet på julafton. Och sedan skall det dansas runt granen...
3 svar · 10,1k läst
S
Speaker: Hej och tack för svaret! Min fundering angående snickerivirke eller vanligt "bygghandelsvirke" gäller väl mest om det går att få tillräckligt snygg med bygghandelns virke. Det mesta man köper där känns inte som att det är meningen att det ska synas i normalfallet, särskilt inte inomhus. Kan hända att jag har blandat ihop termerna lite, men det jag menade med snickerivirke var
2 svar · 13,5k läst
O
Onelight: Hej! Jag har ett litet problem. Vi har en murstock som läcker in mellan tak och golv(nedervåning/övervåning) och som är omöjlig att putsa utan att riva upp det mesta. Vi har idag en öppen spis som jag ska installera en insats i. Om jag glidgjuter kanalen så måste jag bila upp murstocken för att gjuta en krans runt röret från insatsen. Om jag väljer att dra rör istället med en
0 svar · 2,0k läst
F
frjo7205: Borde finnas att låna på bibliotek. En annan variant är att begära ut offentliga upphandlingar, kan vara med i underlaget (ffa vid internationella upphandlingar).
2 svar · 6,5k läst
D
Dr.SiC: Vi går i bygga-på-en-vånings-funderingar och just nu funderar jag på det här med nockbalk och den last som måste bäras av våning 1. Anledning till nockbalk är naturligtvis takhöjden och möjligheten att ha golvyta ända ut till yttervägg (även om det blir väldigt lågt där). Men nu är det så att på ena gavlen av huset så är det ett "överhäng" över grundmuren. Väggen som ska
0 svar · 1,9k läst
·
M
mullemeck2: jag håller på att renovera i mitt hus. detta är alltså ytterväggarna jag pratar om och dessa är av tegel (innåt sitter sedan puts och utåt sitter 100mm frigolit och puts på det) i ena rummet satt tapeten (med flera lager tidningspapper) kvar sedan huset byggdes 1940 och det var lite mögel bakom den, vilken jag antar är fullt normalt och bara ska tas bort. men i andra rummet hade det
0 svar · 1,1k läst
B
bloomper: Hejsan! Vi har ett hus från början av 30-talet som vi håller på att renovera rum för rum och nu har turen kommit till källaren. I ett av rummen satt det träpanel på halva väggen (delen under mark) vilket naturligtvis inte är en bra idé så den har nu tagits bort. Bakom träpanelen så satt det ett någorlunda tjockt lager med cementbruk med ingjutna träreglar så efter lite hackande
0 svar · 4,9k läst
·
J
imported_Byggaren: Du ska nog undvika att skarva den bef. limträbalken och istället inrikta dig på att lägga en helt ny limträbalk hela vägen. Åtminstone om du ska ha pelarfritt i skarven. Annars kommer det att gå åt pepparen med bärigheten för det som vilar på både den bef. och den förlängda balken. Dock finns det ett sätt att hänga upp skarven och slippa pelaren under. Då får du först ha en
5 svar · 12,6k läst
·
P
PX-21: Skulle jag gjort ...Du vet annars hamnar allt på golvet;) ..Ingen avtining av bilen mm Mvh
3 svar · 1,9k läst
S
Styx: [citat] Det som är mest korkat är väl att inte fatta att det var menat som ett skämt, den delen av inlägget där skruven skulle bort alltså..
5 svar · 4,2k läst
·
H
Hasse C: Är det någon som vet omdet finns någon liknande handlare i mellansverige. Jag har tidigare besökt en butik i Jönåker söder om Nyköping som hette Begagnade Byggvaror. Den har tyvärr upphört nu. Jag är på jakt efter breda golvplankor med lagom patina.
2 svar · 4,3k läst
V
imported_Byggaren: Du får givetvis bygga om golvet däruppe så att du kan avväxla tyngden på rätt sätt för att få ner den på centrumstolpen i trappan. Det ska inte vara något problem om du tar kontakt med en tillverkare av spiraltrappor. Gissar dock att du inte vill ha en trappa från Weland i huset? :D Alternativt söker du bärning i taket istället och hänger upp bjälklaget i takstolen som då event.
1 svar · 2,4k läst
·
S
imported_Byggaren: Oavsett om ett trähus är nytt eller gammalt kan de ge ljud ifrån sig. Det beror i sin tur på hur det är byggt och hur fuktigt virket var då det byggdes. Om du tar ett gammalt korsvirkeshus (ofta byggt av ek) kan det knarra mindre eller mer och skillnaden beror på hur noga byggmästaren varit med torrt virke och exakta mått, annars har den konstruktionen alla förutsättningar för att bli
1 svar · 2,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Tumgängade bultar finns i närmaste järnaffär.
5 svar · 4,0k läst
A
anaitis: Man vill ha de grövre tvärsnittsmåtten för att minska knäckrisken. Knäckning är ett stabilitetsproblem som fungerar ung som när du tar en linjal och trycker från bägge ändarna mot mitten. Plötsligt så försvinner då bärförmågan helt. Detta är knäckning. Man bedömmer knäckrisken genom att beräkna slankhetstalet som i princip (det finns många detaljer att ta hänsyn till) är
6 svar · 4,6k läst
·
L
Lasse Lucidor: Det är bara puts på vissa delar av rökkanalen, den faller av väldigt lätt nar man raspar med stålborste. Så kanske behöver inte hela rökkanalen putsas.??..Jag har köpt arbetsbelysning nu så jag skall sota och skrapa bort gammal lös put nu i veckan så får man se hur det ser ut under.. Kan ju lägga upp mer bilder när det är gjort... .... Tack för svaren /LASSE
3 svar · 2,5k läst
·
M
Mats: Det var en klar förbättring :) Var just där jag var för några år sen
5 svar · 1,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Vilket material/färg/ytskikt menar du? Vill du ha vanliga vita hyllpan så finns de i vilken välsorterad brädgård/byggvaruhus som helst.
1 svar · 1,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Som sagt ovan, skall vara där regel INTE finns: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/utegips.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/panel_1.jpg
5 svar · 3,7k läst
S
Styx: [citat] Någonstans i huset bör väl avloppet gå ner i krypgrunden.. Kan du inte sätta i ett y-rör där någonstans och ansluta det "nya" avloppet.
4 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.