Hojs! :)

Håller på att pangar på spikläkt (28x70mm) på garagebygget, men har stött på funderingar...

Garaget ska ha samma stil som huset, alltså med vit 22x120 som delar av bottenvåning och övervåning, och även en 22x120 sittandes direkt under takfoten, som ska snickras 'rak' och monteras lampor i.

Men hur placerar jag smartast spikläkten för att fästa panelen så utseendet blir som på huset?
Gränsen mellan botten och övervåning går precis vid den övre spikläkten på garagebilden, så det är inga jätteavstånd som ska panelas direkt.

Kanske en dum fråga men har fastnat i funderingarna, har kollat på andra byggbilder men inte hittat nåt som gör mig klokare.. :)

• IMG_6830.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6833.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det inte bara "täcklocken" som är avkapade? för panelen är väl hel under ser de ut som på bilden, så då ere ju bara o köra cc60 på all läkt,
sen spikar du den vita brädan i panelen.

hoppas ja förstod rätt, va lite svårt o se va det var för panel :)

Redigerat:
Det ser inte ut som om du har samma takstolar på huset som på garaget. På huset har du simslådor och då får du automatiskt höjden på lockstöten (som jag kallar den liggande 120).

På garaget lutar ju takstolarna neråt och då behöver du regla upp dem så att du kan spika simslådor där också. Det är det som sedan ger placeringen av lockstöten.

Dåligt förklarat men hoppas att du förstår.

Du ser rätt, lockläkten är kapad och går upp emot den liggande vita, och fortsätter på ovanför den på ovanvåningen. ;)

Frågan är ju när/om man behöver skarva panelen, på gavlarna tex, om det räcker med en spikläkt under den vita?

Och om jag bara kör på med cc60 tills ja slår i takfoten så funderar jag på om det räcker med säg en spikläkt mitt på 40cm, för att fästa lockläkten, alltså ovanför den översta läkten på bilden till höger och den som kommer sitta alldeles under takfoten?
Om jag minns rätt så här från tvsoffan så hamnar längden på lockläkten ovanför den vita på ca 22cm, ska man sätta en läkt mitt under dessa, eller fular man och spikar dom i kanten på panelen? :)

bergstrollet skrev:
Det ser inte ut som om du har samma takstolar på huset som på garaget. På huset har du simslådor och då får du automatiskt höjden på lockstöten (som jag kallar den liggande 120).

På garaget lutar ju takstolarna neråt och då behöver du regla upp dem så att du kan spika simslådor där också. Det är det som sedan ger placeringen av lockstöten.

Dåligt förklarat men hoppas att du förstår.
Takstolarna ska reglas på så jag får samma utseende som huset.
Kanske bra att börja med detta, och sen spika dit en spikläkt upp mot den, sen spika lockstöten utanpå panelen.

En av anledningarna till mina bryderier är att jag läste nånstans att panel och lockläkt inte 'får' spikas si eller så nära änden pga risken för sprickor..?

Misstänker att jag säkerligen krånglar till saker mer än nödvändigt här, men.. jag förstår er båda klart, hoppas ni förstår mina funderingar lite tydilgare efter ovanstående 'svammel' :)

Tack för råden så här långt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.