Byggmaterial & Byggteknik
ejwbegysv: Tack frö alla svar.. Snackade med "min" snickare idag och han tyckte jag skulel köra plast
goahead1978: Har lite funderingar då jag har en ganska pressad budget i ett byggprojekt. Klurar lite fram och tillbaka gällande tjocklek på reglar då de inte direkt har någon större konstruktion att bära upp. Bygger en lägenhet i en befintlig byggnad där själva yttre skalet är sedan tidigare med timmerstockar och panel. Byggnaden jag gör är mer eller mindre fristående med en luftspalt mot de
morsan: [citat] Då förstår jag inte varför du sitter och lägger in samma text i 3 och 4-år gamla trådar. Du får en varning på 50 poäng för reklam! Läs ditt PM morsan/moderator
bergstrollet: Okej, det verkar vara de mest förnuftiga. Det är ju inte så många panelbädor och det är ju viktigare att det blir snyggt än att det går snabbt.
buzzador: Ja, det är ju märkligt hur man kan konstra till det ibland och göra saker svårare än vad det är. Gick ju hur bra som helst efter den lilla enkla och bra förklaringen, snygga och perfekta hörn blev det. Tack så jättemycket för ditt svar styrman1! //buzzador
PappasHammare: Jag letade just efter en instruktion och hittade denna tråd så jag tänkte till nästa person som letar ska hitta denna länk istället http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/20/Fantompannan.pdf
Swetrot: Jo, det kan naturligtvis vara en anledning till att det börjat röra sig. Frågan är dock fortfarande vad det är i konstruktionen som tagit stryk så att det rör sig.
barfotalasse: Får tacka för hjälpen. Rena kassaskåpen de här väggarna. Gällver väl att minimera håltagningen eller också se till att man kan placera hålen i skarvarna.
Jana: [citat] Lyfta måste man den när man bytar golv men hur skall det komma skit under? Man skall täta rundomkring med silikon så att inte vatten sugs under när man tvättar golvet och då är det också tät mot skit. Vi har en glasskiva och är helt nöjda med den. Jag skulle aldrig byta den mot någonting annat.
jakbse: Jag tänkte sätta väv på taket i köket i helgen. Tror ni man fixar det själv? Barn och fru är bprtresta så det är ett perfekt tillfälle att röja i köket men frågan är om det är för bökigt att ge sig på ensam? Jag har satt väv på väggar och snedtak förr utan problem, men nu handlar det om vanligt tak på 245.
Mats: Detta är inte en teknikfråga utan hör mer hemma i byggteknik så jag flyttar
bolton: Ska regla upp en yttervägg i källaren. Kanske dum fråga men... Är det någon av er som vet huruvida Byggmax stålreglar är bra eller ej?
RRLasse: Såg något avsnitt av roomservice där dom bredspacklade väggarna och sedan lackade spacklet för att få en "betonglook". Skulle kanske kunna vara en metod för dig. Vill du inte göra det själv så får du nog vända dig till en målare om du vill ha det gjort på det sättet.
Jef: Bifogat är bild på det hela, ni ser vad jag menar i nedre högra hörnet. En liten extra fråga, ska jag regla upp och lägga en purus platta runt brunnen ?
HusByggarTomten: Nu är det inte jag som är trådstartare men mina väggar sprack, trots remsor, ja. Däremot klarar microliten att hålla emot. Iof så har ju microliten kommit på senare vilket mildrar eftersom rörelserna blir mindre med tiden men jag ville vara säker. Både gipsskarvar i tak och väggar sprack. (inte alla förstås men på några ställen) Anledningen i mitt fall gissar jag kan bero på en
jon_h: Inte precis den bästa artikel jag läst. Bland annat ska man absolut inte använda sandspackel som underlag för keramik. Sedan verkar det vara en ganska ovan plattsättare på bilderna, men det spelar kanske inte så stor roll egentligen.
Marrex: Hej! Vi har just påbörjat husbygget och har nu vår första konfliktsituation med hussäljaren. Vi ska bygga ett 2 våningshus med källare och enligt bygglovet måste vi fylla upp runt källaren. Det här har vi tänkt att göra själva när huset är klart, samt bygga en trätrall runt huset. Nu står vi där att säljaren säger att det är en förutsättning för snickaren att vi fyller upp
fn76: MDF är inte idealiskt att skruva i från kantsidan och det är där gångjärnen ska sitta som dessutom ska ta mycket tyngd. Gör en ram av furu, extra trä vid låskistan, stagbit mitt på dörren. Fyll med frigolitskivor och pressa två 7 mm MDF på var sida. Då ska du iofs helst ha tillgång till en bra press.
torrum: Hejhej, någon som vet hur man fräser ur en skåra i fasaden för ett fönsteröverbleck. det ska bara vara en plåttunn urfräsning så man får in plåten 5 mm djupt in i brädan? förslag på verktyg och modell? något man kan hyra på typ ramirent eller var köper man detta? förklara gärna hur ni gjort? Tack på förhand!!
Lymmeln: Fick svar att dom väntar på resultat från ett certifierings organ (vet inte vilket) och trodde det skulle vara klart i Januari.
petersson79: Kolla på såna skivor man använder när man gör gjutformar, dom är riktigt stabila. ganska dyra men det kanske inte behövs några större mängder,
lassedolm: Ett bra tips är att göra provbitar och få ut den vinkeln i hörnet som passar! Använd en kap&gersåg då ska du se att du får till det, Lycka till
SM7TJC: Det gäller både ytterväggar och mellanväggar. Jag själv tycker att det borde duga, men så är jag ju verkligen en lekman i de här sammanhangen.
snickar_lasse: Hej ! Du måste ha ett energi krävande hus,om jag fattat rätt. Saknar ytter väggarna isolering ? Ser att du kommer från skåne,där kanske det inte behövs isolering i ytter väggarna. Att sätta distanser,låter bättre,men jag tror problemet kvarstår.Det kondenserar bakom skivorna,när det är kallt ute.
snuttjulle: Om sprickan ska döljas med en bräda varför då bry sig om sprickan under? Lister sätter man ofta mellan murstock och vägg just för att sprickor ska kunna finnas och röra sig utan att synas.
jakobnm: [citat] Tack så mycket. Ni som misslyckats med skarvning av bänkskivor (någon har väl kanske det), vad gjorde ni för fel? Och finns det någon som lyckats med någon annan metod än ovanstående, hur gjorde ni? Det vore intressant med lite erfarenheter i ämnet.
ClasseClas: Hej, kolla här: http://www.masonite.se/Masonite/masonite.nsf/5321a5bac19c56dfc1256cd1006ba7ca/6f964bfd68d674e0c125701c00299dbf!OpenDocument