Vår kamin står monterad på ett "frimärke" av skifferplattor. Bjälklaget är av träreglar över en plintgrund.
Mellan kaminens baksida och vägegn är det ca 15 cm.
Nu har jag för avsikt att dra en ventilationskanal från plintgrunden.
Att göra hål i klinkerbeläggningen känns inte helt okomplicerat. Vilken metod föreslår ni?
- Finns det någon lämplig 105mm hålsåg som klarar uppdraget? (vattenkylning är uteslutet)
- Är det bättre att borra flera små hål i ring? Vad bör jag då ha för borr?

/David

Du bör kunna hyra/låna en (diamant)hålsåg/kona i lämplig dimension där du köper kakel/klinker.
Man behöver inte inte tokspola med vatten, det räcker att det är lite blött (blomspruta) och borra med skruvdragare på låg hastighet så bränner du inte diamantkonan.

Så gjorde jag iaf när jag skulle ha upp hål i granitplattor.

Kul att du frågar. Vi har precis gjort fem hål genom skifferplattor och vi provade ett antal varianter - såsom billiga diamanthålsågar och betonghålsågar från Jula. Det funkade sådär...

Till slut fick jag tag på en sånhär håsåg:
http://katalog.toolstore.se/webspee...at_bid=V15&dokid=5199611&katnr=2&katsektnr=61

Det funkade prima. Visst, sågen pajade efter fyra hål, (2-4 cm tjocka skifferplattor), men lyckligtvis var det när hålsågen gick igenom sista hålet som hårdmetallstiftet slogs av från hålsågen.

Hållaren för hålsågen kan köpas på biltema - same same, men mycket billigare!

Ett tips: Kör utan centrumborr. Gör istället ett hål i en planka (diameter 105 mm) och använd den som styrning för hålsågen. Alternativt borrar du först med en slagborr (UTAN SLAG!) i samma dimension som centrumborren till hålsågen.

Skiffer är rätt mjukt (relativt andra stenmaterial).

OBS! Kör med LÅGA varvtal. Vi körde med en speciell lågväxlad borrmaskin. Kör du med vanlig borrmakin på låga varv rekommenderar jag att du känner efter så inte maskinen brinner upp. De brukar sällan gilla kombinationen låga varv och hög belastning under lång tid.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.