Någon som skulle kunna hjälpa mig med beräkning på en lämplig stål balks konstruktion till mitt garage.

Hade tänkt bygga en travers med en IPE eller HEA balk i taket.

Spännvidd, 7,5m
Max last på centrum, 1 ton

Balken skall sedan i sin tur ligga ovan 2 st sidobalkar, för att få en längsgående rörelse också.

Spännvidd: 8m alternativt 4 m, dvs med 3 pelare.
Max last, den tvärgående balkens vikt + 1 ton, + kanske runt 100 kg i block, hjul m-m

Eftersom takhöjden är viktig under den tvärgående balken kan jag tänka mig att ha dubbla balkar för att få ner höjden.

Detta är inget man som lekman ska försöka lösa själv. Det är stora krafter du bygger in i byggnaden!

Ska du ha så låg bygghöjd som möjligt får du gå på HEA-balkalternativet, men det blir stort och tungt! Ex: 1 ton upphängt i 2 punker med 8 meters avstånd = HEA200. Balken väger 42,3 kg/meter så det blir ganska stor egenvikt.

Det finns färdiga skensystem som används inom industrierna, titta på de pendlade systemen (för att undvika "byrålådseffekter"). Då får du i regel också ner egenvikten + att det blir lättare att hantera lasterna.

Ska du göra något rälsgående uppe taket så bör du ha åkmotorer i X och Y-led p g a egenvikten i den flyttbara delen.

Oavsett lösning bör du ta hjälp av fackman. Vet inte var i landet du bor men jag rekommenderar dig att kontakta t ex Dematek för att få hjälp med detta. www.dematek.se

MVH Stefan Ottosson

Traversbalk är normalt en svetsad lådbalk med livavstyvningar i balken för att förhindra inbuckling.
En så lång balk som 7,5 m blir rätt tung om det inte är en lådbalk..

Det är inte lämpligt att själv laborera med traversbalkar.
Om du tvunget vill göra det så tänk på att upplagen i sidorna för balken också måste dimensioneras med tanke på lasten över hela traversbanans längd.

Brannmark skrev:
Någon som skulle kunna hjälpa mig med beräkning på en lämplig stål balks konstruktion till mitt garage.

Hade tänkt bygga en travers med en IPE eller HEA balk i taket.

Spännvidd, 7,5m
Max last på centrum, 1 ton
IPE balk är bäst när det gäller egenvikt i fårhållande till bärighet.

Det är precis på gränsen att du klarar dig med en IPE-140 (Hållf 275 N/mm2).
Men då får du en nedböjning på hela 77mm.

Jag skulle nog valt en IPE 160 som finns i hållf 355 N/mm2, den klarar teoretiskt 2.1 ton i ditt fall och böjer "bara" ner 48mm vid ett tons last.

Håller med rtyui987 och dunde, det här är inte nått man skall pula med själv. 1 tons last och en nedböjning på 48 mm... kommer röra sig mycket så vad som helst kan hända. Massa otrevliga effekter som man måste tänka på. Även om den finns i en hållfasthetsklass som klarar 355 N/mm2 så får man tänka på spänningskoncentrationer, lågcykelutmattning, egensvägningar, buckling, . Verkar bara allmänt farligt.

Mvh
Per
tekn. dr i mekanik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.