Hej!

Jag funderar på att utöka antalet fönster på kortsidan på huset, alltså ena ytterväggen som går parallellt med bjälklaget.

Funderar på om man ska vara orolig för bärigheten, men i teorin ska det väl inte vara några problem?

Det är ett gammalt hus från 37, och jag tänkte sätta två stycken standard äldre tvåluftsbågar på rad för att få fyra rutor.

Vad säger expertisen?

Milkshaken
Hur är det med bärlinor över fönstren??? Vad är det för ytterväggskonstruktion???
Elementhusen på den tiden var rätt (Avancerade) jag menar, vissa var rena träfack verk, och andra fackverk med bärlinor.... har du ritningar???

Tyvärr finns inga ritningar. Jag är rätt kass på det här med olika konstuktionssätt tyvärr. Vad innebär det med bärlina rent fysiskt? Jag har för tillfället slitit ut ett fönster och kan bända loss lite och kolla hur det ser ut. Jag är också väldigt vetgirig, så det gör absolut inget om du tar dig tid och förklarar termerna. :)

Annars så består väggen mest av stående tjocka plank vad jag kan se.

Det sitter en regel ovanför fönstrena som vilar på de stående grova planken som jag antar är vad som är själva stommen i huset. ( De stående grova är alltså inget regelverk, de sitter ihopspontade i hela väggen, verkar väldigt rejält)
Misstänker att det är regeln ovanför fönstret du menar med bärlina?

Och då tänkte jag som så att jag går lös med cirkelsågen och tar bort den här bärlinan(?) och ersätter den med en dubbelt så lång (eftersom jag ska ha dubbelt så mycket fönster, och dubbelt så hög (hoppas det räcker för att hindra för stor nedböjning), och så får den vila på fler stående plank än innan.

Sen får det så att säga bära eller brista. :D

Om du inte kan leva med en väggsnutt mellan dom två fönsterpartierna och där placera en limträstolpe för att växla av tyngden?

Jag har umgåtts med den tanken, rent estitiskt vore det helt ok, men; (Läxa gärna upp mig, jag har ingen kunskap om sånt här alls, jag bara tittar, gissar & antar)

Där mittstolpen skulle hamna är precis mitt ovanför ett källarfönster i grundmuren, och över källarfönstret är betongen bara ett par dm. Blir lite orolig att betongen skulle kunna spricka av tyngden från stolpen. Jag förstår ju att det ligger en syll eller vad det kallas ovanpå muren som fördelar ut tyngden åt sidorna en aning, men räcker det verkligen?

Hoppas du fattar vad jag menar. :)

Ok, jag förstår. Det är lite riskabelt kanske. Då är det kanske ett längre limträ över hela partiet som gäller, om det nu går att få dit utan att riva halva huset. Jag skulle i ditt fall ta ut någon konstruktör alternativt en duktig hantverkare som du litar på för att säga sitt. Han kan nog på plats säga lite mer om känslan över konstruktionen och vad som går att genomföra.

Tyvärr har jag riktigt dåliga erfarenheter av yrkesmän, såväl hantverkare som ingenjörer. Begåvning får man inte automatiskt på köpet om man läser till byggnadsingengör har jag märkt. Så min inställning är numera att ska det bli fel så ska jag ha gjort det själv istället för att betala dyrt för det. =D

Fast nu har jag bestämt mig för att snickra ihop en 3-luftskarm av mina 2 stycken 2-lufts. Sen har jag en 45*170-regel som ligger och skräpar som får göra jobbet. Borde ju funka eftersom den nuvarande är 100 mm hög.

Det blev skitbra! Men det var som sagt ett helvete att få in regeln utan att fräsa hål i hela väggen.
:) Hoppas inte väggen böjer sig bara, men det känns verkligen inte så.

Roger Spontare skrev:
Tyvärr har jag riktigt dåliga erfarenheter av yrkesmän, såväl hantverkare som ingenjörer. Begåvning får man inte automatiskt på köpet om man läser till byggnadsingengör har jag märkt. Så min inställning är numera att ska det bli fel så ska jag ha gjort det själv istället för att betala dyrt för det. =D

Precis min åsikt. Det är trist när så kallade fackmän inte kan tänka själva utan bara säger att så här brukar man göra. Funkar dåligt med ombyggnad av gamla hus där man behöver tänka till och klura ut smarta lösningar.

Hoppas din balk hållit formen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.