11 906 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
"Svetsskola online - tråd" efterlyses.
Tror inte du riktigt vet vad du pratar om. Man strängar oftast upp när man kör i tjock plåt. Det kan man göra både med blandgas och solid tråd eller med rörtråd och co2.lars_stefan_axelsson skrev:Precis, man kan MIGa (egentligen MAG) nästan hur tjockt som helst, särskilt om man spraybågssvetsar istf. kortbåge, men efter att ha gjort båda så tycker jag nog att MIG/MAG lämpar sig bäst för tunnare plåt. (Men då har jag iofs aldrig behärskat spraybågen) Det är inte för inte som elsvetsning fortfarande är det vanligaste i varvsindustrin. ;-)
Det har jag däremot aldrig prövat (det fanns inte när jag lärde mig) hur är det i jämförelse med gas?
Om man kan så kan man även bottna och sedan lägga arbetsstycket i läge och sedan köra a-mått ex.vis a15 utan vidare.
Hur tror du annars man svetsar kommersiellt i tjock plåt? Med pinne...
Svetsautomater använder både pulverbåge och tråd+gas.
Någon nämnde 10mm med mig/mag. Man kan egentilgen köra hur tjockt som helst, 100 mm är normalt förekommande.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag har gassvets pinnsvets och migsvets, ska jag svetsa tunnare plåt typ 1mm så är det enklare med migen, pinnsvetsen är ganska hopplös då... är det ganska tjock plåt så får det bli pinnsvetsen mest beroende på att migsvetsen var ganska billig (klen) och då har pinnsvetsen kapacitet.
gassvetsen är ju besvärligast då det gärna vill bli lite varmt och då blir det spänningar i plåten och den böjer sig...
gassvetsen är ju besvärligast då det gärna vill bli lite varmt och då blir det spänningar i plåten och den böjer sig...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Ja, senast jag var på ett varv så var det precis så man gjorde för det allra mesta, dvs svetsade med pinne. Det tog enligt experterna nämligen längre tid att sätta upp automaterna än att lägga svetsen för hand, så man sparade inga pengar på det. Det var bara under ganska speciellt omständigheter som man använde automater eftersom dessa var (är?) ganska begränsade. (Man använde till skillnad från bilindustrin inga robotar, som är mer avancerade.) Om man räknar i meter svets så blev det förstås lite annorlunda.dunde skrev:
Nu var det flera decennier jag var på ett varv senast, man har säkert haft viss utveckling. Man har t ex lagt ner dem... ;-)
Och om du läser mitt inlägg så står det inget i det som faktiskt motsäger det du säger, jag har själv svetsat MAG upp till 10mm med kortbåge och flera strängar så jag är väl medveten om att det går alldeles utmärkt. Men det är ändå inte den utrustning jag skulle välja, framförallt eftersom man ofta svetsar tyngre konstruktioner på plats (utomhus) och då är elsvetsen betydligt smidigare.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 730 inlägg
http://www.svets.se/2.a9399510651ebd2b0800043316.html
Här finns en del som borde vara av intresse för både nybörjare och andra vad gäller svetsning.
Här finns en del som borde vara av intresse för både nybörjare och andra vad gäller svetsning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden