1 321 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
"Däck" på pelare, hur konstruera?
Vårt hus ligger på en kulle. I nuläget har vi en entré/altan delvis på taket av ett förråd som ligger i höjd med den nedre suterrängvåningen. Vi skulle vilja förlänga förrådstaket (=tomten utanför entrévåningen) och samtidigt skapa en carport.
Likaså har vi ett annat starkt sluttande område i trädgården där vi skulle vilja utnyttja tomten bättre genom att bygga en liknande "balkong". Av olika skäl funkar det inte att fylla ut marken, dels ligger det dumt till och dels är det en hög fallhöjd.
Min tanke är att det inte bara ska vara två stora trädäck som byggs utan att man ska ha möjlighet att tex ha gräsmatta ovanpå, så någon form av betongplatta er ett önskemål, men jag misstänker att det blir en mycket dyrare variant? Vad krävs för att göra en sån här konstruktion? Kan man vända sig till en byggare direkt eller bör man låta göra någon form av konstruktionsritning för att vara säker på att det blir en genomtänkt konstruktion?
Likaså har vi ett annat starkt sluttande område i trädgården där vi skulle vilja utnyttja tomten bättre genom att bygga en liknande "balkong". Av olika skäl funkar det inte att fylla ut marken, dels ligger det dumt till och dels är det en hög fallhöjd.
Min tanke är att det inte bara ska vara två stora trädäck som byggs utan att man ska ha möjlighet att tex ha gräsmatta ovanpå, så någon form av betongplatta er ett önskemål, men jag misstänker att det blir en mycket dyrare variant? Vad krävs för att göra en sån här konstruktion? Kan man vända sig till en byggare direkt eller bör man låta göra någon form av konstruktionsritning för att vara säker på att det blir en genomtänkt konstruktion?
Det beror alldeles på hur stora spännvidder bjälklaget kommer att få. Under 6 m finns färdig btg.balk + plattor att lägga upp som tål vikten av jord och gräsmatta. Men... om du ska utnyttja utrymmet under bjälklaget går det inte bara att lägga det 'rakt av' och lägga på jord etc. Då måste du på plattorna göra en avjämning först som fyller fogarna. På avjämningen en fuktspärr och på fuktspärren ett självdränerande sten-/gruslager innan du lägger på jorden. (Kallas built-up-täckning.)
Googla på detta begrepp och du hittar skisser och anvisningar.
Kolla sen cementgjuterierna i din närhet. Eller Googla efter ERGE-bjälklag och likn.
Och bygglov måste vi ha men eftersom det är relativt enkla konstruktioner i trädgården så antar jag att det räcker med handritade skisser med måtten, det brukar det göra när det gäller altaner iaf.
Klicka här för att svara