Funderar på att ta upp en öppning i en vägg mellan kök och VR i ett radhus från 60-talet. Vet inte vad det är för material i väggen och heller inte om den är bärande. Kan man se sånt om jag kan få fram en ritning över huset? Elle måste jag ta dit en byggfirma för att kolla? Om det är lättbetong och inte "helgjuten" betong, kan jag avgöra det innan jag ger mig på arbetet?
Jag är målare, inte byggare... Kan bidra med svar på era målarfrågor!!!

Ritningen kan ge den informationen men om det inte ger svaret så kan du nog om du är målare säkert enkelt lappa ihop ytskiktet efter att ha gjort ett litet prov. Skämt åsido, bäst brukar vara att demontera och spana in i konstruktionen.

Borra och gör dig en bild av om det är ihåligt (troligen gips på träreglar).
Om inte, avlägsna ytskikt (förmodligen puts) och studera om innermaterialet är tegel eller kanske lättbetong (mjuk och kan lätt smulas sönder med exempelvis en spik eller mejsel). Om du inte kan avlägsna ytskiktet är nog väggen av betong.

Tvärs takstolen säkerligen bärande, beroende på takstolskonstruktion.
Längs med takstolen troligen inte bärande. Men chansa aldrig ! Ryck med dig en snickare hem från något bygge o ge han en kasse öl som tack för hjälpen för att han tittar på det åt dig.

Tack för svaren! Lär återkomma i ärendet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.