2 685 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Sänka taket för spotlights
Hej,
Jag behöver lite hjälp och skulle vara tacksam om ni kunde svara.
Jag kommer använda 20w/12v möbelspottar som är 2cm djup och bara behöver 5cm luftspalt.
Tänker ha 6st på ett rum som är 11kvm.
Kommer regla upp med 45x70 och med gips på 1,3cm, vet att det bara blir 5,8cm - 2cm = för liten luftspalt men har gjort testar och det blir inte så varmt som ni tror efter 1cm ovanför armaturen.
1. Iaf ska kanske vända på regeln så det blir 70mm lägre, är det ok???
För det blir då 7+1,3cm lägre tak, för att senare kanske vara på den säkra sidan när man vill byta till starkare spottar i framtiden.
Jag vill inte korsa reglarna dubbel så det blir 45 gånger 2.
2. Ska man sätta reglarna helt intill väggarna eller är det som att lägga golv och ha lite mellanrum???
3. Jag ska använda brun plugg på 40mm och borra med ett 8mm borr, stämmer det??
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53810198
Vilka skruvar ska jag använda som ska gå genom regeln och sen i pluggen, om jag nu ska ha 4,5cm eller 7cm hög regel???
Tack så mycket
Jag behöver lite hjälp och skulle vara tacksam om ni kunde svara.
Jag kommer använda 20w/12v möbelspottar som är 2cm djup och bara behöver 5cm luftspalt.
Tänker ha 6st på ett rum som är 11kvm.
Kommer regla upp med 45x70 och med gips på 1,3cm, vet att det bara blir 5,8cm - 2cm = för liten luftspalt men har gjort testar och det blir inte så varmt som ni tror efter 1cm ovanför armaturen.
1. Iaf ska kanske vända på regeln så det blir 70mm lägre, är det ok???
För det blir då 7+1,3cm lägre tak, för att senare kanske vara på den säkra sidan när man vill byta till starkare spottar i framtiden.
Jag vill inte korsa reglarna dubbel så det blir 45 gånger 2.
2. Ska man sätta reglarna helt intill väggarna eller är det som att lägga golv och ha lite mellanrum???
3. Jag ska använda brun plugg på 40mm och borra med ett 8mm borr, stämmer det??
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53810198
Vilka skruvar ska jag använda som ska gå genom regeln och sen i pluggen, om jag nu ska ha 4,5cm eller 7cm hög regel???
Tack så mycket
90 respektive 120 mm skruv. Borra ur regeln så det drar i pluggen.
Som jag ser det har du två val. Antingen sänker du taket med 70 + 13 mm, dvs vänder på reglarna. Eller så letar du reda på spottar som inte kräver så mycket fritt. Finns 12V 20W som kräver så lite som 20 mm.
Jo det är det jag menar, jag kommer att ha 20w 12v från hide a lite, som inte kräver så mycket men endå kanske man ska göra 70+13mm och kan byta till starkare spottar i framtiden om det så behövs.
Annars vill jag ju ha 45+13mm.
Servicesnickarn, tack för info men om jag nu ska ha 45mm regel + 40mm plugg, blir det då inte max 8,5cm skruv???
Kommer ju annars att sticka ut från regeln.
Och vad menar du med att "Borra ur regeln så det drar i pluggen"???
Ska jag borra med en 8mm borr rakt igenom regeln menar du???
Tack för snabba svar jag fick av er
Annars vill jag ju ha 45+13mm.
Servicesnickarn, tack för info men om jag nu ska ha 45mm regel + 40mm plugg, blir det då inte max 8,5cm skruv???
Kommer ju annars att sticka ut från regeln.
Och vad menar du med att "Borra ur regeln så det drar i pluggen"???
Ska jag borra med en 8mm borr rakt igenom regeln menar du???
Tack för snabba svar jag fick av er
Det är inte lika farligt om spottarna sitter tajt om det är betongtak. Skulle vara för livslängden på själva lampan då som blir för varm. Skall skruv och plugg användas borrar man lite längre än vad pluggen är lång och väljer en lite längre skruv så att toppen på skruven går igenom toppen på pluggen. Dvs 45 regel + 40 plugg + (minst 5 eller mer) gör att skruven blir minst 90mm. Skruven antar jag blir runt 5-6 mm bred och det är ett sådant hål du borrar i regeln för det är ju tänkt att skruven skall sitta fast i taket och inte i regeln. Om du borrar 8mm behövs större bricka för att skruvskallen skall dra i trät.
Klicka här för att svara