Hej

Byggde ett 30 kvm förråd (oisolerat) i slutet av sommaren.
Lyxade till det med råspont och två lager papp (underlag+ytpapp)

Nu när Göteborgsvintern har slagit till så slår sig råsponten en hel del på sina ställen
plus att det är ganska mycket blåträ på den.

Vad har jag gjort fel?

Slagit ihop sponten för hårt, köpt dåligt virke?

Råsponten låg ett bra tag i garaget innan jag spikade upp den, kan det påverka.

Har ni några ideér?

MVH

Kalle M

hej!

Hur mycket spikade du? Spikar man för lite så kan detta problem uppstå=(

Jag hade samma problem med vårt hus. jag väntade med läkten för att inte punktera pappen. vilket var fel. Jag hade även slått ihop rå sponten för mycket + att jag spikat för dåligt.
Har sett att råsponten rör sig ca 10% trån torrast till blötast på året.

jag väntade tills våren då torkade det ihop och jag kunde slå ner och spika mer, mycket 5" blev det...
men när du har papp tror jag nog att du får riva bort pappen och sen spika ner när det torkat till våren. alt leva med det. men passa så det inte sväller mer och pappen spriker.
Lycka till!

Hej

Tack för svaren

Jag har spikat med 75mm spik, två st/bräda och takregel.
Avstånd mellan takreglar ca 850mm.
Råspont 17x95, (borde kört med 22x95, den kanske vrider sig mindre)

Det känns som det borde räcka eller?
Är det så att man inte skall slå råsponten i "botten" utan lämna någon millimeter glipa?

Nu ligger det dubbla lager papp, varav det översta är en dyr 3graders variant, så det får ligga där det ligger.
Till våren då det torkar upp ordentligt kanske jag skulle rolla taket med någon träolja, alt måla det.
Det borde väl minska fuktupptagningen i råsponten?

Vad tror ni?

Svårt att veta hur du fått fukten i virket. Innan monteringen eller efteråt.
Det viktigaste är dock luftningen av förrådet. Stillastående fuktig luft som dessutom värms upp då och då av solen på pappen kondenseras gärna på insidan av taket när det blir kallt och ökar då på fukthalten i virket.
Tips: sätt in ventiler högt upp vid taknock. Alt. måla taket när fukthalten är som lägst. (precis som du skriver)
Själv skulle jag nog göra både och.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.