Vad är skillnaden mellan tretex och asfabord. Borde man inte kunna använda asfabord som ersättare för tretex på mindre yta? Priset skiljer endel...

Ja Du, försök att fråga efter asfaboard (som jag är upplärd med) och man kommer att svara; att det har vi inte, på byggshoppen. Asfaltboard heter det idag, och det är väl i pricip som tretex men där bindemedlet är asfalt. Skivorna användes på utsidan av byggnader, som vindskydd, = en bra skiva. men att använda denna inomhus, skulle nog skapa problem med lukt, detta som en gissning:rolleyes:

ok. Någon mer som kan konfirmera detta med lukten?

Asfaboarden har helt klart en lukt som inte är helt angenäm.
Som alternativ finns det sedan några år ett miljöriktigare alternativ som heter Isoplaat som har vax som bindemedel istället. Den är helt luktfri också.

Vad ska du ha Tretexen till? Jag trodde faktiskt att det var ett material man slutat använda, men där har jag då fel.

jag satte in en liten bit asfaltboard ca 500*1500 mm .bakom gips, har då aldrig kännt ngn lukt.

Jag behöver 3m2 ca. Slagit ur en garderob. Gipsat väggarna där inne men sidoväggarna får tretex. Av anledningen att resten av väggarna har det. Har inte lust att byta sidoväggarna och regla om dem för gips utan tänkte lägga på tretex där med.

Köp tretex.

Blir det. 200kr skivan får man stå ut med =) behövs bara 2 skivor

För att lindra svedan i plånboken citerar jag boken "Byggekologi" av Varis Bokalders:

"Asfaltboard är träfiberskivor som är impregnerade med bitumen. ....... Asfalt (bitumen) är en produkt från oljeraffinering och bör inte användas inomhus pga risk för emissioner av PAK (polyaromatiska klorväten).

Hehe, =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.