Nu har jag stött på en underlig variant av ihopspikade reglar i mitt hus så många gånger att jag måste ställa en fråga;

På ett flertal av mina bärande väggar så sitter det två stycken 45x70 reglar som är ihopspikade med en liten brädstump mellan reglarna som är 28x70.

Någon sorts sandwichkonstruktion av reglarna således.
Följdfrågan är varför det är gjort så?

Blir det större hållfasthet då?
Värför inte spika ihop reglarna direkt med varandra?

Se bifogad bild!

// Kim

• DSC04994.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser ut som att det varit en dörr där. Kanske passade det inte med reglingen med med en 28x70 +45x70 vart det bra. Det är inte direkt någon skillnad i bärighet. Bärande innerväggar brukar i kataloghus vara 45x95 med en infälld 45x95 i ök under hammarband.

Tack för svar!

Ja, det är alldeles rätt, det har suttit en dörr där :) Det ska sitta en ny dörr där snart, fast ca 400 mm mer åt vänster på bilden.

Detta ifall dubbelregeln skulle vara bärande;

Precis över "dubbelregeln" sitter en takstol, så jag tänkte att jag skulle sätta en stämp lite längre in i rummet vid samma ställe som dubbelregeln, sedan spika en till bjälke i taket under den befintliga. (Som förstärkning eftersom att de nya reglarna inte hamnar precis under takstolen)
Därefter spika nya reglar som passar in till den nya placeringen för dörren.

Vad tror du om min konstuktion?

// Kim

Facit blev föjande;

Väggen var bärande, kände att fogsvansen klämdes fast lite under sågningen. Så det blev en stämp och ovanstående konstruktion. Funkar bra!

B6304S1 skrev:
Facit blev föjande;

Väggen var bärande, kände att fogsvansen klämdes fast lite under sågningen.
Kan man utgå från att väggen är bärande om sågen kläms fast ? Detta är absolut inte mitt ämne precis men jag nyfiken på svaret.

daviden skrev:
Kan man utgå från att väggen är bärande om sågen kläms fast ? Detta är absolut inte mitt ämne precis men jag nyfiken på svaret.
Nej i gamla hus är det vanligt att det uppstår lite spänning även i icke bärande konstruktioner när det har varit belastning uppifrån i ett antal år.

Ibland kanske man inte orkar såga regeln en gång till, för att den var 3 mm för lång, den går ju att klämma dit ändå,( harkel)

J-dra regel, jag har sågat den 2 ggr, å den är för kort iallafall....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.