Byggahus.se

Tretex eller celutex

1. S
    Medlem · Skåne · 9 inlägg

snarrarp

Medlem
    Hej
    Jag har i Dk lärt mig att de mjuka skivorna som äldre hus har på väggarna inomhus är celutexskivor och att dom i dag är olagliga att sätta upp pga brandfaran och särskillt pga dom giftiga ångarna som uppkommer vid brand är det viktigt att man byter ut dom mot annat väggmaterial om man ändå skall göra ett större arbete med väggarna.
    Söker man på svenska sidor finns inga celutexskivor men däremot tretexskivor och på danska sidor finns inga tretexskivor! Är det samma sak? Och varför är det i så fall inte särskilld viktigt att byta ut dessa skivor i Sveige?

2. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem
    Det är ju inte ovanligt att ett varumärke blir namn på en hel företeelse i folkmun, jämför t ex med "masonite" och "jeep" eller med "band-aid" i USA. Treetex (det ska vara två e egentligen) var en av de första tillverkarna av denna mjuka board och tydligen var det ett annat varumärke som lyckades fastna i folks medvetande i Danmark.
    Jag har då inte hört om någon lag mot Treetex i Sverige men det har väl inte undgått så många att gips rekommenderas som yttersta skikt på innerväggar just av brandskyddsskäl. Det där med ångorna hade jag inte hört om, kan någon bekräfta?

3. S

snarrarp

Medlem
  4. S

snarrarp

Medlem
  5. GzO
    Medlem · Västra Finlands län · 514 inlägg

GzO

Medlem
    Men, giftiga ångor är väl inte det man i första hand skall bekymmra sig om vid en brand, om man nu inte är brandman då förstås. Dock kan jag medge att dom brinner ohyggligt bra, eldade bastun på sommarstugan med lite rivningsmaterial en gång, f-n va d brann och vilken värmeutveckling!!

6. F
    Medlem · Stockholms län · 1 970 inlägg

Farzan

Medlem
    Intressant ändå...vi har en del treetex i vårt hus - den har varit ytskikt i ett par rum men är nu inbyggd bakom gips efter en invänding tilläggsisolering som tidigare ägare gjorde.

7. S

snarrarp

Medlem
    Men GzO jag tycker nu nog man skall bekymra sig om giftiga ångor vid brand. Elden, röken och giftiga ångor är tre saker som var för sig kan ta livet av dig om du har otur och både röken och ångorna kan göra så att du inte hinner ta dig ur huset i tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.