3 607 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Tretex eller celutex
Hej
Jag har i Dk lärt mig att de mjuka skivorna som äldre hus har på väggarna inomhus är celutexskivor och att dom i dag är olagliga att sätta upp pga brandfaran och särskillt pga dom giftiga ångarna som uppkommer vid brand är det viktigt att man byter ut dom mot annat väggmaterial om man ändå skall göra ett större arbete med väggarna.
Söker man på svenska sidor finns inga celutexskivor men däremot tretexskivor och på danska sidor finns inga tretexskivor! Är det samma sak? Och varför är det i så fall inte särskilld viktigt att byta ut dessa skivor i Sveige?
Jag har i Dk lärt mig att de mjuka skivorna som äldre hus har på väggarna inomhus är celutexskivor och att dom i dag är olagliga att sätta upp pga brandfaran och särskillt pga dom giftiga ångarna som uppkommer vid brand är det viktigt att man byter ut dom mot annat väggmaterial om man ändå skall göra ett större arbete med väggarna.
Söker man på svenska sidor finns inga celutexskivor men däremot tretexskivor och på danska sidor finns inga tretexskivor! Är det samma sak? Och varför är det i så fall inte särskilld viktigt att byta ut dessa skivor i Sveige?
Det är ju inte ovanligt att ett varumärke blir namn på en hel företeelse i folkmun, jämför t ex med "masonite" och "jeep" eller med "band-aid" i USA. Treetex (det ska vara två e egentligen) var en av de första tillverkarna av denna mjuka board och tydligen var det ett annat varumärke som lyckades fastna i folks medvetande i Danmark.
Jag har då inte hört om någon lag mot Treetex i Sverige men det har väl inte undgått så många att gips rekommenderas som yttersta skikt på innerväggar just av brandskyddsskäl. Det där med ångorna hade jag inte hört om, kan någon bekräfta?
Jag har då inte hört om någon lag mot Treetex i Sverige men det har väl inte undgått så många att gips rekommenderas som yttersta skikt på innerväggar just av brandskyddsskäl. Det där med ångorna hade jag inte hört om, kan någon bekräfta?
Men, giftiga ångor är väl inte det man i första hand skall bekymmra sig om vid en brand, om man nu inte är brandman då förstås. Dock kan jag medge att dom brinner ohyggligt bra, eldade bastun på sommarstugan med lite rivningsmaterial en gång, f-n va d brann och vilken värmeutveckling!!
Men GzO jag tycker nu nog man skall bekymra sig om giftiga ångor vid brand. Elden, röken och giftiga ångor är tre saker som var för sig kan ta livet av dig om du har otur och både röken och ångorna kan göra så att du inte hinner ta dig ur huset i tid.
Klicka här för att svara