7 061 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Hur göra med gammal eternit?
Har ett garage byggt för rätt länge sedan. Insidan och innertaket är täckta med blå-grå, cirka 3mm tjocka, hårda skivor som jag gissar är eternit och därmed asbest.
Nu hade jag tänkt att isolera garage och hade tänkt att isolera från insidan eftersom panel är jättefin.
Hur går jag tillväga? Ska jag behålla eterniten och bygga på med nya reglar och isolering eller ska jag riva bort allt?
Nu hade jag tänkt att isolera garage och hade tänkt att isolera från insidan eftersom panel är jättefin.
Hur går jag tillväga? Ska jag behålla eterniten och bygga på med nya reglar och isolering eller ska jag riva bort allt?
Eterniten är inte farlig där den sitter, faran uppstår först när man börjar damma dvs när man river ner den.
Kan du regla upp och isolera utan att knäcka varje platta eller behöva rota i dom på något annat sätt skulle jag låta det sitta.
Dessutom, faran med asbest ligger att andas in dammet varje dag, speciellt då tillsammans med rökning. River man eternit en-två gånger under sin livstid och använder andningsskydd vill jag påstå att det inte innebär någon risk.
Kan du regla upp och isolera utan att knäcka varje platta eller behöva rota i dom på något annat sätt skulle jag låta det sitta.
Dessutom, faran med asbest ligger att andas in dammet varje dag, speciellt då tillsammans med rökning. River man eternit en-två gånger under sin livstid och använder andningsskydd vill jag påstå att det inte innebär någon risk.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Nej,jag är inte så orolig för asbesten heller, det är mer ett jäkla jobb att riva ner.Fotografen skrev:Eterniten är inte farlig där den sitter, faran uppstår först när man börjar damma dvs när man river ner den.
Antar att eterniten spricker om man spikar eller sågar i den???
Har ingen aning om det är vanligt eller ej. Jag är ju inte 100 säker på att det är eternit men det är min bästa gissning.Mäster skrev:
Skivor som är kanske en 60x60cm, blå-grå, 3mm tjocka och hårda.
Spika i eternit går inte, då spricker den otvivelaktigt. Däremot går det bra att borra och sedan skruva. Det dammar en del när man borrar så andningsskydd och/eller utsug rekommenderas. Såga går, men det dammar rejält så undvik sågningen om du kan! Jag var vid ett tillfälle tvungen att kapa en korrugerad eternit-takplatta. När vinden var frisk och låg på från rätt håll passade vi på med en cirkelsåg. Detta för att snittet skulle gå raskt. Ett stort, grått abestcement-moln drog iväg och klingan var i princip obrukbar efter ett sågsnitt på 1000 mm.
Kan du låta bli att röra för mycket i eterniten hade jag också låtit den sitta kvar.
Skall du slänga eternit verkar det som om reglerna och kostnaderna varierar mycket mellan olika platser i landet. Har för mig att detta diskuterats på någon tråd här på forumet. På min lokala tipp i Höganäs var det gratis att kasta eterniten, dock endast om man kastade max en halv kubikmeter åt gången. Det blev några vändor...
Kan du låta bli att röra för mycket i eterniten hade jag också låtit den sitta kvar.
Skall du slänga eternit verkar det som om reglerna och kostnaderna varierar mycket mellan olika platser i landet. Har för mig att detta diskuterats på någon tråd här på forumet. På min lokala tipp i Höganäs var det gratis att kasta eterniten, dock endast om man kastade max en halv kubikmeter åt gången. Det blev några vändor...
Här är det gratis att kasta men som sagt min lilla renovering blev genast mycket större... 
Man skulle kanske riva ner i taket längs väggen och sedan fästa reglarna i golv och tak och sedan bara lite här och där i väggarna. Då slipper man riva så mycket, man slipper borra så mycket och väggarna sitter ju rätt hyfsat iallafall.
Man skulle kanske riva ner i taket längs väggen och sedan fästa reglarna i golv och tak och sedan bara lite här och där i väggarna. Då slipper man riva så mycket, man slipper borra så mycket och väggarna sitter ju rätt hyfsat iallafall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden