6 503 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Utegips vs vindduk vs board
Hej Forum
Vi står och väljer mellan tre olika hustilvlerkare som har presenterat ett bra pris på det hus som vi vill bygga. Nu är det som så att de alla byggger medolika väggkosntruktioner.
Den ena sätter en utegipsskiva som vindskydd
Nummer två sätter en sk. vindduk
Nummer tre jobbar med något som de kallar för asfaboard eller asfaltboard.
Nu till frågan vilket är bäst? Hur fukt och isolerings synpunkt.
Mvh
P
Vi står och väljer mellan tre olika hustilvlerkare som har presenterat ett bra pris på det hus som vi vill bygga. Nu är det som så att de alla byggger medolika väggkosntruktioner.
Den ena sätter en utegipsskiva som vindskydd
Nummer två sätter en sk. vindduk
Nummer tre jobbar med något som de kallar för asfaboard eller asfaltboard.
Nu till frågan vilket är bäst? Hur fukt och isolerings synpunkt.
Mvh
P
De material du nämner har som uppgift att förhindra att det blåser in i isoleringen och den uppgiften klarar de nog lika bra. De är nog även likvärdiga för den fuktbelastning som de utsätts för. Skivorna/duken har har litet isoleringsvärde i sig utan uppgiften är som sagt främst att göra väggen vindtät. Ur isoleringssynpunkt är väl väggens totala U-värde som är av intresse, inte ett enskilt materials värde.
Alla tre metoderna är i princip likvärdiga. De spelar ingen roll för er som huskonsunsument. Ska ni detaljstudera väggkonstruktionen finns det andra saker som är viktigare. Som hur mycket isolering det är och hur man undviker köldbryggor.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Som sagt ur isoleringssynpunkt är de nog likvärdiga. SOm jag förstått det så handlar det mer om byggrteknik.
Utegips ger bättre stabilitet åt väggen under byggtiden (när väggen är färdig så blir den stabil iallafall, genom skivmaterialen på insidan). Utegips är då lite styvare än asfaboard (tror jag), och givetvis mycket styvare än duk.
Asfaboard ger lite sämre brandskydd. Men efterssom väggen inåt ändå är fylld med isolering som inte brinner, och troligen har panel som brinner på utsidan så tror jag att det är en marginell försämring brandskyddsmässigt.
Utegips ger bättre stabilitet åt väggen under byggtiden (när väggen är färdig så blir den stabil iallafall, genom skivmaterialen på insidan). Utegips är då lite styvare än asfaboard (tror jag), och givetvis mycket styvare än duk.
Asfaboard ger lite sämre brandskydd. Men efterssom väggen inåt ändå är fylld med isolering som inte brinner, och troligen har panel som brinner på utsidan så tror jag att det är en marginell försämring brandskyddsmässigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Kostnadsmässigt så sparar men givetvis väldigt mycket med duken, den är lite billigare per kvm (tror jag), den går oehört snabbt att montera, billiga transporter och allmän hantering. besparingen kan då beroende på hur byggaren bygger ätas upp av kostnader för tillfälliga stabiliseringsåtgärder.
Klicka här för att svara