Jag ska slå upp en innervägg i mitt garage. Nu undrar jag vad som är bäst att fästa syllen med i betongplattan? (isolerad platta) Behöver man ha någon typ av plast under syllen när den ligger direkt på betongen ?

Skruv + plugg räcker. Lägg en remsa tjärpapp under syllen, då blir det riktigt bra.

Behöver man tjärpapp när det är en innervägg?
Spikar man ner spikpluggen eller skruvar man ner den? Det ser ut som gängor på den.

Förborra efter plugg storlek --sen dra till med hammarn....klart;)
Använd tjärpapp ändå fukt vandrar....
Mvh

Mikael_L
Du kan nog använda åldersbeständig plastfilm lika gärna som takpapp, underlagspapp, syllpapp eller skumplast-syllisolering. (Det finns som sagt många alternativ)
Kanske takpapp eller skumplastremsa ger något mer skydd mot fritt flytande vatten på golvet, då syllen kommer någon eller några mm högre upp från golvet.

Men någon form fuktisolering rekommenderas starkt, om nu inte väggen endast är en rent temporär sak som ska bort inom ett år, eller så.

Fuktisolering av något slag, absolut. Syllpapp eller tjärpapp. Jag tror inte på plastfilm, den är för tunn.
Spikplugg slår man i och skruvar när man tar bort den, därav gängorna.

Om det finns golvvärme, är det inte så kul att borra i plattan. Jag har kört med sättlim + tjärpapp + sättlim + syll.

• Gilla
Mikael Palm
  • Laddar…
Kan man inte använda åldersbeständig plastfilm istället för syllpapp ?

Mikael_L
Dzollero skrev:
Stål eller trä syll?

Vi fäster alla syllar med expanderbultar, eller genomsticksbult som det även kallas:
Yttervägg - expanderbult. JA.
Innervägg - expanderbult, nja. Jag jagar inte mygg med hagelgevär heller ... :)
Men visst går det ...

tupas skrev:
Kan man inte använda åldersbeständig plastfilm istället för syllpapp ?
Man kan, men som någon nämnde är det stor risk att den perforeras, fast om man har en massa folie över, och långt till syllpappsaffären, kan man väl vika den ett antal gånger,,

Mikael_L skrev:
Yttervägg - expanderbult. JA.
Innervägg - expanderbult, nja. Jag jagar inte mygg med hagelgevär heller ... :)
Men visst går det ...
Ska det sitta så ska det :D

Spikplugg & åldersbeständig plast !!!!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.