Hej forum
Golvet i mitt gamla hus har en svaka pga gammal vatten skada och slarvig genoförd gammal rennovering. Detta har medfört att väggen är lite "glad" då även övervåningen har följ med ner sas. Den väggen går i liv med taknocken, hade tänkta att försöke göra en rättning av golvet till sommaren men kommer inte att försöka trycka upp övervåningen då det blir för mycket job. Dock så måste jag axla av den vägg som nu är glad med stolpar och balkar på varje sida av den väggen. För att inte stolparna ska komma i vägen för det nya golvetbjälklaget så räknar jag att ha minst 4 stolpar under varje balk , där jag kan ställa in en ny en femte stolpe och ta bort en gamal under tiden jag bygger golvet. Till slut så kommer det upp en ny vägg på golvet som skall ta över från den gamla. Dock kanske inte på samma ställe, men då krävs det förstås att mellan mellangolvs bjälkarna ej är general skarvade över den befintliga väggen. Med minst 4 stolpar och då på varje sida av väggen så undrar jag nu hur kraftiga balkar jag behöver. På bilden hittar man alla mått , som högst så blir det 2m mellan stolparna. Och den totala längden av balkarna är 4,5meter och 4.0 och det är vägg B som skall rivas. Balkarna är bara ritade på den övre ritningen.
Här kommer även murstocken in i "bilden" med sin "vinge" som jag länge spånat på tillvilken anledning den finns. Den bär deffenetift upp en eller två golvbjälkar på över våningen och där uppe stog det en ved spis upp murad rätt på golvbelägningen vilket blev en ansenlig tyngd på mindre än en kvadratmeter som behövde en viss förstärkning från undersidan. (Det är dock gissning från mig, har haft frågan ställ i forumet en gång) Även viss eld värme skydd var det också på nedervåningen. (spisen på övervåningen är riven)
Murstoks "vingen" "antagna" bärande kraft tas inte med utan mina tilfälliga bygg bjälkat går parallet från ytter vägg till innervägg E och D.
Hur kraftiga balkar behövs det här?
och hur långt från befintlig mellan vägg kan jag lägga dom?
Mvh Hans O