Jag har lagt ett 25mm trägolv på 24m2.
Nu ska jag dela rummet plus tilläggsisolera det invändigt ( har 3 ytterväggar)
Det är 10mm springa runt om för golvet ska kunna röra sig.
Vågar jag skruva mina reglar för tilläggsisoleringen i golvet eller bara fästa i vägg( tänker på golvets rörelser)
Väggen i mitten har jag inget val där måste det skruvas men ute vid är jag osäker.

Ingen som vet vad som händer när man låser fast golvet?

Skruva i väggen! Annars kommer det garanterat att resa sig=(

Ja, skruvar du det i golvet så spelar det ju ingen roll om du har 10 cm rörelsemån, det sitter ju fast!

Pratade nu ikväll med en gammal byggare han säger att han har alltid skruvat i golvet utan problem. Han skruvade dock bara en skruv per meter.
Av de som jag pratat med så säger flest skruva i golvet det kommer inte hända något.(Några är dock helt i mot det) Men jag tar gärna fler av er goda råd.

Borde kanske säga att golvet är skruvat i reglar 600mm cc och inte flytande.

Aha..trodde det var flytande!

Men du kan lika bra skruva i väggen ändå...finns ju ingen anledning att skruva i golvet egentligen. Fast väggen du ska resa får du ju givetvis fästa i golvet.

Det som gör det lite svårare att fästa i vägg är att jag ska sticka in en isoleringsskiva (15mm fasadboard) bakom reglarna för att inte få köldbrygga. Sen isolera med 45mm isolering.

Aha, kan du smälla upp fasadboarden på väggen först, på samma sätt som man gipsar?

Det går men väggen är inte helt rak så det kan bli mycket riktande med reglarna.
Hade du då tänkt spikplugg genom regel och fasadboarden eller?

Är golvet redan skruvat så är det ju inga problem, men varför har du en 10 mm springa runtom "för att golvet skall kunna röra sig" ?
Golvet sitter ju ändå fast
:confused:

Skruva du i golvet om det redan är skruvat - då har det ju inte någon betydelse...
Ett flytande golv kan ju röra sig flera centimeter och därför skall man ha en rörelsemån vid väggarna så att inte trycket mot väggarna får det att resa sig på mitten.
Han som sade att han bara skruvade i ngn skruv per meter - och att det då skulle vara ok - förstår jag inte alls vad han menade !!? Då är det ju snarare bättre att fixera golvet ordentligt - antingen har man ett flytande golv, med rörelsemån eller så är det fast .
Men i praktiken kan det nog var så att det oftast inte blir några problem iaf :)

Är golvet flytande så kan du i teorin skruva i mitten så golvet iaf en rörelsemån åt vardera hållet - men du skall undvika att skruva längs med väggarna,eller att kila fast golvet där eftersom det då inte kan röra sig - och riskerar att resa sig på mitten . .

/K

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.