G
goahead1978: Mäster, vart finns du i Mälartrakten. Jag bygger utanför Enköping.
8 svar · 11,4k läst
mandus
mandus: Kanske kan detta vara något? Det blir ganska dyra utemöbler dock...
4 svar · 4,3k läst
Gripenland
Gripenland: Jag har handlat begagnad metall av Hammars bygg http://www.hammars.nu/ Dom har ett lager i Lindome. Det mesta är dock rätt grova dimensioner så det är bäst att ringa först och kolla vad dom har.
5 svar · 2,5k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Gå in på youtube och sök på concrete eller concrete countertop så finns det massor av instruktionsfilmer i hur man går till väga. Man kan sitta i timmar. I Äntligen hemma gjöt de också diskbänkskivor i betong, sök på deras hemsida.
1 svar · 2,5k läst
M
Martin_Blomberg: Och här kan du se exakt hur man bygger en friggebod steg för steg: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=596
6 svar · 20,7k läst
A
akhagen: Det finns oerhört mycket kunskap på det här forumet. Jag tackar och bockar! Jag börjar med mina egna skisser tror jag, när jag verkligen vet vad jag själv vill går jag vidare. Tack!!!
3 svar · 2,1k läst
mandus
mandus: Här finns det ritningar på olika växthus. http://bioengr.ag.utk.edu/Extension/ExtPubs/PlanList97.htm#Greenhouse%20Plans
11 svar · 39,7k läst
M
mattiasj78: Vi hittade en rostfri Rapid-variant i byggfackhandeln. Men det här med häftklammer är ju en riktig djungel. Varenda tillverkare verkar ju ha sin egen dimension. De rostfria jag sett är 10,6 mm breda. Någon som vet var jag köper en 10,6 mm klammerpistol (tryckluft)? Eller vilka andra rostfria bredder finns?
3 svar · 6,6k läst
U
uffe59: Planerar att öppna upp ca 150 cm i en 8 m lång hjärtvägg av enradigt rödtegel. Det finns redan 2 dörröppningar sedan tidigare och en av dessa tänker jag sätta igen och samtidigt regla upp den kraftigt. Min egentliga fråga, kan man hoppas på att hitta en hantverkare som kan göra hela jobbet, d.v.s. räkna laster, stampa, såga hålet och växla av, eller är det olika jobb? Är även
0 svar · 1,8k läst
U
uffe59: Rev själv bort isoleringen ur en proffsisolerad container i somras eftersom jag inte vill ha isolering + att den stjäl utrymme. Konstruktionen var masonit - 5cm frigolit - masonit. En slags sandwichkonstruktion alltså. Det blir väldigt starkt. I mitt fall var det en gammal container som läckte in vatten och då tar ju givetvis masoniten stryk. Tror dock att en tät container inte vållar
3 svar · 6,5k läst
templar
templar: Har precis monterat en vindstrappa då min gamla vindslucka var utdömd av sotaren. Köpte en sån härpå k-rauta: http://www.byggera.se/media/pdf/royal_polar_vindstrappa.pdf. Den är isolerad och det tror jag man skall satsa på. Isoleringen är cellplast och isolervärdet är 0,43 W/m^2. Cellplasten kanske fungerar som ångspärr men det är inget jag är säker på , bara en gissning. Kostar
1 svar · 12,3k läst
E
Elvis69: Skulle nog använda stålreglar istället för trä. Finns sekundärprofiler som bara bygger 25 mm.
1 svar · 2,0k läst
S
snickar_lasse: Jag tycker en haki två m bred känns bättre,här har man en planka att gå på
2 svar · 1,3k läst
·
M
MobbA: Byggmax har dessa priser: 13mm Gips: från ca 23kr/kvm 11mm OSB: ca 44kr/kvm 10mm Spånskiva: ca 25kr/kvm 12mm Spånskiva: ca 32kr/kvm
13 svar · 4,1k läst
A
anaitis: 0,5*20*40=400 w
2 svar · 1,0k läst
bearpower
bearpower: Någon som har erfarenhet av biltemas färdigblandade fästmassa? :) Känns ju rätt bekvämt i alla fall..men vill ju till att den duger också..
0 svar · 1,0k läst
Immobil
Immobil: Plastic Padding brukar funka.
2 svar · 3,9k läst
B
Bajen02: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/roofs+renovation/default.asp
3 svar · 5,6k läst
M
Mäster: Om inte ångspärren är tät runt husets fyra väggar och tak, så kommer fukten att söka sig ut desto intensivare där du inte fått någon plast, Enda sättet att få till det(nästan) är att riva ut alla innerväggar och innertak, så att allt som återstår är ett isolerat skal, utan ens gips.. Då kan du börja plasta in, och se till att ha överlapp,, skarven ska gärna komma vid en
11 svar · 1,7k läst
·
S
snickar_lasse: Hej ! säkert inga problem,det brukar alltid gå o montera in en dörr.Belastningen ligger inte på teglet förmodar jag.Man börjar på in sidan,med att riva.Nu får man ta ställning till,om det behövs en balk över partiet. Blir det en balk,behövs en pelare på varje sida på balken.Vid montering av ev balk kan det behövas stämpas,medans balken lägges på plats.
1 svar · 2,1k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Vet inte exakt men dyr var den... Den skulle tydligen vara genomtrampningssäker!
8 svar · 6,5k läst
J
johan771: Hej. Har en fundering om hur man kan/ska göra ang. bjälklag och vägg på övervåning. Alt 1: Lägger man bjälklaget ( till övervåningen)på hammarbandet hela vägen till utsidan, och sedan väggen på bjälklaget? (upplagslängd 220mm) Alt 2: Om man reglar upp väggarna med 45*220 på bottenvåningen och väggen till övervåningen med ex 45*170 så får man ju kvar en upplagslängd på
0 svar · 1,1k läst
v-g
v-g: Om ni ska ha väven kvar så för allt i världen var försiktig med den. En reva kan sprida sig hur långt som helst åtminstone i min väv. Jag skar av en bit då en vägg skulle flyttas och tyckte jag var duktig och häftade innan jag skar. Skar med brytbladskniv som då jag tyckte var vass, ändå blev det en reva som höll på att sprida sig i taket, detta pga spänningen. Just detta tak ska
4 svar · 5,5k läst
gadu^
gadu^: Hornbach har väl huntonit eller iaf liknande som inte är spån. Skall köra på det i hall, kök och vardagsrum... 69kr/kvm...
3 svar · 3,0k läst
J
johan_ben: Har just rivit väggarna i hallen och på så vis skapat en större hall. Tyvärr visade sig att takhöjden skiftar lite mellan de tidigare rummen. Jag tänkte nu sätta upp reglar och därefter smacka upp något typ av tak. Nu slår det mig att jag har ingen aning om vilket material jag skall använda. Resten av huset (30-tal) har vita putsade tak. Jag vill ha denna känsla i hallen också.
0 svar · 1,0k läst
N
niblom: Det stog i anvisnigar från Finja på hur det skulle muras. Men jag tyckte det var konstigt, speciellt i denna tillämpning. Jag får fundera på om jag skall dobba eller inte.
2 svar · 3,5k läst
Bloink
Bloink: Hej. Jag ska hjälpa en bekant att bygga en liten sadelkammare, och undrar hur ni andra har gjort? Ska jag isolera väggar och tak ? Sadlar, stövlar och textiler borde inte må så bra av att stå i kyla året runt. Vad har ni använt för dörr ? Kräver försäkringsbolagen att man har någon speciell dörr, eller går det bra med en låsbar innerdörr ? MVH Joacim
0 svar · 1,7k läst
E
erber: Håller på att riva i väggarna för att få regla cc30 i badrummet för kakel. Kåken byggd 68/69. Det är lite Kajsa Warg över hela bygget har jag märkt ju mer jag river och bryter. Inte fel egentligen, men gud för*****t så mycket spik. Snickarn måste fått betalt efter hur många och hur grov spik han drog i.:D Aldrig vart med om något liknande. Lister man bryter lös kan ha 10 spik -
0 svar · 5,2k läst
T
Träig snickare: Du ska ha gips på båda sidor.
6 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.