1 875 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ny innervägg/ljudisolering
Hej
Jag bor i ett kedjehus tillhörande garage/förrådsdel. Förrådsdelen är sedan tidigare inredd och används idag som sovrum. Ena väggen ansluter till grannens uteplats och det är ganska lyhört genom väggen när de sitter på sin uteplats på sommaren. Man hör när de pratar. Idag är väggen troligtvis 120 mm tjock med enkelgips på insidan. För att skapa en bättre ljudisolering mot grannen tänkte jag bygga på vår innervägg i sovrummet enligt följande:
Befintlig vägg
Mvh
RS
Jag bor i ett kedjehus tillhörande garage/förrådsdel. Förrådsdelen är sedan tidigare inredd och används idag som sovrum. Ena väggen ansluter till grannens uteplats och det är ganska lyhört genom väggen när de sitter på sin uteplats på sommaren. Man hör när de pratar. Idag är väggen troligtvis 120 mm tjock med enkelgips på insidan. För att skapa en bättre ljudisolering mot grannen tänkte jag bygga på vår innervägg i sovrummet enligt följande:
Befintlig vägg
Mvh
RS
Du är helt på rätt spår. Den enda förändringen jag skulle vilja föreslå (ur ljudsynpunkt) är att du använder stålreglar istf trä och att du skippar OSB'n till förmån för en tredje gipsskiva.
Kom också ihåg att det inte bara är via väggen ljudet kommer in i rummet. Det finns alltid en risk att ljud transporteras via anslutande golv, tak och via genomföringar av olika slag.
Kom också ihåg att det inte bara är via väggen ljudet kommer in i rummet. Det finns alltid en risk att ljud transporteras via anslutande golv, tak och via genomföringar av olika slag.
Redigerat:
Isover rekommenderar att man lägger drevremsa mellan väggens övre regel och taket - likadant under bottenregeln samt vid väggreglarna ... Kolla www.Isover.se
Vet inte om det har någon jätteeffekt eller om det är Isover som vill sälja drevremsor ...
/Mikael
Vet inte om det har någon jätteeffekt eller om det är Isover som vill sälja drevremsor ...
/Mikael
Anledningen till OSB-skivan är att få något bra material att fästa i vid uppskruvande av andra konstruktioner på väggen, men jag förstår att trippel-gips är bättre ur et ljudisoleringsperspektiv.
Bakom den befintliga gipsväggen, som jag tänkte riva, finns säkert någon cellplast. Är det OK att behålla den där, eller ska jag ta bort den och sätta ny plast över den nya reglingen med isolering?
Bakom den befintliga gipsväggen, som jag tänkte riva, finns säkert någon cellplast. Är det OK att behålla den där, eller ska jag ta bort den och sätta ny plast över den nya reglingen med isolering?
Jag antar att du med "cellplast" avser fuktspärren, dvs plastfolie...rsvensso skrev:Anledningen till OSB-skivan är att få något bra material att fästa i vid uppskruvande av andra konstruktioner på väggen, men jag förstår att trippel-gips är bättre ur et ljudisoleringsperspektiv.
Den skall bort och placeras som du själv skriver, över den nya regelstommen. Ett alternativ är också att lägga folien mellan gipsskivorna istället för att placera den mellan reglarna och den första skivan. Lite enklare montage!
Klicka här för att svara