Byggmaterial & Byggteknik
tank77: Inga problem att sätta nya plattor utanpå dom gamla, finns fix för detta. Lips Super Trope till exempel. jag hade för övrigt behållt den gröna mosaiken, grymt snyggt till dom vita luckorna. Kommer att bli alldeles för mycket vitt och du ska ha vita plattor också.
wedge73: Nja var inte mer än 1- 2 år sen .... Men hittar det inte på nätet ... Håller med om att det strider mot allt som just nu är vedertaget... Har ändå för mig att han verkade ha en poäng...
gadu^: [citat] Hur menar du här? Räcker det med att t.ex spruta in lösull i golvet om det skulle vara möjligt map reglar osv? Det behövs t.ex inte vindtätas osv mot ytterväggen?
Onelight: Kommer du åt så du kan se takstolarna? Finns det några skarvar på takstolarna? Med den öppningen du ska göra kan det oturligtvis handla om en enda takstol som behöver växlas av. Detta kan du göra lätt ovanifrån istället om takstolarna inte redan är bärande, dvs att dom bär på ytterväggarna. Jag hade lite samma problem och tog hem en snickare som tittade på problemet. Han tog
klintan: En gammal tråd, men jag köpte både en dyrare slät glasfiberduk och målarfilt, målarfilten var mycket billigare men den dyrare var enklare att sätta upp och sög mindre färg så i slutändan blev den dyra billigare.
Martin_Blomberg: [citat] OK! Testar att ladda upp en bild tagen för några månader sedan.
hundvakten: Vi planerar att bygga till en våning över en del av huset. Det handlar om en kvadratisk yta med sidor på 8 - 8.5 m, med sadeltak och vägglivshöjd på ca 1.8 -2.0 m.Yttertaket ska ha en lutning på ca 15 grader och vara i plåt. Huset har kustläge och finns i Kalmartrakten.... Vi vill inte ha ngn form av vind utan vill att isoleringen följer yttertaket alternativt finns utanför. Då till
Onelight: Det har löst sig. Hade en erfaren snickare hos mig igår som tittade på problemet. Behövde inte göra någon avväxling men jag ska för säkerhets skull växla av de två takstolarna det gäller uppe på vinden istället.
dennisson: Bära upp resterande golv med?:D SKämt o sidå, jag förstår vad du menar mäster:) Har fimpat alla reglar nu, inget svaj eller något på övervåningen:) Skickar in ett par bilder senare.
robsarve: Låter som om du söker efter sträckmetall, finns mängder av varianter, googla dig fram till en leverantör nära dig och kolla deras sortiment.
BobbyEwing: Vi har det systemet med puts på hela vårt hus och det känns bra och gediget. Kan inte säga så mycket om hur det funkar på lång sikt eftersom vi bara har bott i huset sedan i våras, men jag kan inte se någon anledning till problem med den fasadkonstruktionen, utan det borde snarare vara en mycket framtidssäker (men dyr) fasad. Angående infästningar så är det lite problematiskt. Jag
Danne031: Antar att du menar att väggen ser ut: regel-spånskiva-gips ? I så fall håller det fint att skruva i bara gips+spånskiva.
petersson79: När vi ska bygga ut nu så ska dom använda 45*145+45*45 till väggarna och 45*220 till takstolarna. Och som han säger här ovanför, regelvirket är nästan en försvinnande liten del av kostanade ja...
johan713s: Gå till en mekanisk verkstad, och be dem bocka profilerna av plåt, om du inte skall ha för kraftig godstjocklek. Då kan du välja material, även rostfritt.
wedge73: ja.... o en fråga om femton skivor- eller trettio- med medföljande antal skarvar... om man får för sig att spackla o måla nån gång.
martin1g: aa det kan man kanske göra ja..det borde väl hålla om man tar ett rejält lim..
Strixx: Ingen som har någon kunskap om man kan anta att man fördelat vikten på 2,5kvm genom att lägga reglar ovan på bjälklaget???
awasberg: ok och tack för hjälpen fick ok på upplägget av byggnadsnämnden per telefon idag Anders
Bror: Om det är en källarvägg så förstår jag ppalms synpunkt, men inte annars. Ett sättlim som "hugger" är kanske att föredra typ Casco Superfix.
79:an: Tack, jag tror jag kan behöva det, snålheten bedrar visheten och jag försöker själv....
anniesen: Vi har skruvar ihop två garderober och färt dem i väggen utan regel. golvlisterna går utanför och så har vi bröstpanel mot. vi tapetserade direkt på väggen.
haynes: Jag kommer att isolera plattan med cellplast. Är det någon som vet blandningsförhållandet sand gentemot vatten och cement? Jag skulle även vilja veta hur mycket betong jag behöver? Vad ska man köpa. Ska man köpa betong och tillsätta vatten eller cement och tillsätta grus och sten och vatten själv? Det är ju ca 1 m3 jag behöver är det 1000 liter eller?
axelman: Hej Vi hade en tegelvägg, som hade blivit målad med någon akrylatfärg. Jag fick bort färgen genom knivskrapning. Sedan "slammade" jag väggen med KC-BRUK. Därefter "målade jag väggen med HYDRAULIT-FÄRG från Målarkalk i Hyllinge. http://www.malarkalk.se/ Det blev bra. De vet säkert besked. Hälsningar Axelman
Bergenhage: Hej! Är på väg ned till Krakow för en weekend, tänkte då även passa på att försöka få med mig lite "sightseeing" på några byggvarhus. Skulla vara jättetacksam om någon på forumet kan tips om vilka byggvaruhus som är bra o då gärna hyffsat centrumnära. Tanken är att skaffa mig en prisbild och framförallt se om det är värt en tur ner i sommar (då förmodligen till norra