Hej!
Håller på med ett flerårigt delprojekt i en 20-talskåk i Lund (2,5-plan + källare). I ett av förrådsrummen har jag börjat med att ta bort gammal takputs och rensat bort allt skrot och korn. Kvar fanns bjälkar, varpå ett undre plankgolv vilar (antar att det är en bit upp till det riktiga golvet på entréplanet.

Jag ville ha mer rymd och volym i källaren och började med att fylla facken (c:a 60cm bredd) med stenull och skruvade upp gipsplattor under. Gipsplattorna sitter c:a 3 cm _över_ bjälkarnas undersida. Bjälkarna är alltså blottlagda och jag tänkte måla dem vita.

I stort sett är jag nöjd, men hade velat ha lite mer ljudisolerng och då skall takmaterialet ju vara tungt. Då kom jag på tanken att ta bort gipsskivorna och istället platsgjuta facken mellan bjälkarna, men ändå ha dem lite synliga som idag. Tänkte spika upp ohyvlat plank att hålla bruket, så att det blir lite avtryck från träet i betongen. Det borde väl göra susen?!

Mina frågor till detta i allt eminenta forum är följande:
1. Är det överhuvudtaget en bra idé? :confused:
2. Hur tjockt bör jag gjuta och hur fäster jag armeringen (och hur bör den se ut)?
3. Är det risk för sprickbildningar (kommer att vara hyfsat jämn temperatur runt 18-19 grader och torrt)?
4. Har ni några andra tankar som jag inte tänkt?

Tacksam för lite expertkommentarer!

/Johan

Redigerat:
Jag är lite tveksam...
Betong är visserligen tungt, men samtidigt har det hög E-modul och får hyffsat högt yttröghetsmoment - de två sista är ogynnsamma faktorer för ljudisolering.
Om ditt huvudändamål är just ljudisolering får du säkert bättre utbyte av att sätta på fler lager gips. Ev kanske även uppe på den övre våningen, på golvet.
En nackdel med din konstruktion är de frilagda balkarna nere i källaren. Om du sätter de tillkommande gipslagren (gärna två lager!) under balkarna får du bättre isolering.

Hej anaitis och tack för input!
Men vad är och innebär E-modul och yttröghetsmoment?!
Har faktiskt funderat på fler gipslager. Då får jag förvisso höja den första skivan ett par centimeter, men det är säkert mindre jobb än att gjuta...

Just det - förutom ljudisolering är det ytfinishen och ytbeständigheten jag var ute efter.

/Johan

E-modulen beskriver hur ett mtrl reagerar när det belastas. Hur mkt det förlängs resp trycks ihop vid en given spänning.
Förenklat kan man säga att en låg E-modul ger ett eftergivligt mtrl.

Yttröghetsmomentet anv man för att förstå hur det geometriska tvärsnittet hos ett bärelement påverkar dess nedböjning och påkänning.

Produkten av dessa två parametrar ger bärelementets styvhet.

En låg styvhet är fördelaktig i samband med ljudisolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.