Jag har ett par ställen där det blir ytterhörn på väggarna (dvs två väggar möts) i mindre än 90 graders vinkel. Är lite fundersam på vad som är bästa sättet för att få dessa snygga: Till att börja med gipsskivorna: Hur ska jag montera dem? Verkar i stort sätt omöjligt att skära dem i vinkel så det går att sätta dem dikt mot varandra. Sedan angående spackling: Vid 90-graders hörn brukar det ju vara smidigast att använda en metallprofil i ytterhörn för att få till det, men det blir ju svårt när det är andra vinklar. Hur bör man göra där för att få till det?

Hej

Här kommer en grovhuggen skiss på hur jag gör. Målaren limmar sedan en bredare typ av skarvremsa över hörnet och spacklar.

Mvh Wasa

• hörn1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nattsländan
  • Laddar…
Ja, det finns inget bra sätt att göra vid 45-gradiga ytterhörn. Sätt remsa och spackla 2ggr, sen slipa, måla, och sen får du troligtvis spackla igen. Helt värdelöst att det inte finns 45-gradiga hörnjärn!

Precis som Wasa beskriver fungerar alldeles utmärkt. Ytterst kan man fästa hörnskydd i metall. Det finns "färdiga" för 45 graders vinkel och så finns det plåtband med perforering i mitten för kunna vika bandet i önskad vinkel.

Elvis69 skrev:
Precis som Wasa beskriver fungerar alldeles utmärkt. Ytterst kan man fästa hörnskydd i metall. Det finns "färdiga" för 45 graders vinkel och så finns det plåtband med perforering i mitten för kunna vika bandet i önskad vinkel.
Att det fungerar att göra så är väl inte avgörande för Ts. Han vill ju få ordning på gipsskarven på yttersta lagret gips. Eller menar du att det finns det du beskriver, även till det?

5.2 racing skrev:
Att det fungerar att göra så är väl inte avgörande för Ts. Han vill ju få ordning på gipsskarven på yttersta lagret gips. Eller menar du att det finns det du beskriver, även till det?
Visst finns det hörnskydd fö 45 graders hörn.hs29_s.jpg

http://norgips.se/index0,710.htm

Fan va bra. Nu skall jag informera hela bygget om att jag inte spacklar ett 45-gradigt hörn till, utan detta järn. Tack!

Tack för tipsen. De banden med perforering låter bra, eftersom jag har åtskilliga hörn som inte är 45 grader heller. Var kan man köpa sådana Elvis?

P.s
Som en () kan nämnas att plåten på min skiss har som uppgift att hålla ihop hörnet vid eventuella rörelser i konstruktionen.
D.s

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.