Hej,
30cc eller 45cc tycker ni att man ska ha för att regla upp taket för att sedan sänka det med 13x900x2500mm gips utan att det kommer att "hänga" ner i framtiden???

Tack

• Gilla
Pikey
  • Laddar…
Alltid c/c 30 i tak.

Varsågod!

HEj

Rekommenderar också c/c 30. Tänk på att anpassa c/c avståndet där du sätter första skivan(skivorna) så att du kan ta bort den försänkta delen (5-7 cm) på den delen av skivan som är in mot väggen - annars måste du spackla hela skarven mot väggen - lättare att endast spackla skruvarna. (Såga bort den försänkning där det är tänkt att remsan ska spacklas in, menar jag.)

//Mikael

mikmal skrev:
HEj
Tänk på att anpassa c/c avståndet där du sätter första skivan(skivorna) så att du kan ta bort den försänkta delen (5-7 cm) på den delen av skivan som är in mot väggen - annars måste du spackla hela skarven mot väggen - lättare att endast spackla skruvarna. (Såga bort den försänkning där det är tänkt att remsan ska spacklas in, menar jag.)

//Mikael
Jag ska endå sätta latexfog vid kanterna.
Utan det eller spackel blir det ju inte bra, jag ska inte ha nån ful taklist heller.

Tack

evoline skrev:
Jag ska endå sätta latexfog vid kanterna.
Utan det eller spackel blir det ju inte bra, jag ska inte ha nån ful taklist heller.

Tack
Nej, du måste såklart foga ändå om du inte skall ha någon list - men om du inte tar bort den fasade delen på skivan får du dessutom spackla...

japp! så är det ...

evoline skrev:
Hej,
30cc eller 45cc tycker ni att man ska ha för att regla upp taket för att sedan sänka det med 13x900x2500mm gips utan att det kommer att "hänga" ner i framtiden???

Tack
Om du monterar ett lager gips längs läkten skall du ha cc30. Om du monterar skivorna tvärs läkten kan du ha så mycket som cc 60.

Innertak

Så hur menar ni att ta bort den fasade kanten???
Såga bort försänkningen alltså.

Är det bara att skära hela vägen så att själva gipset syns, så att själva pappret försvinner??
Jag ska ha vanliga vägg gipsskivor.

Jag ska ha reglar från fönstret och innåt.
Alltså följa solljuset.
Samma sak med gipset, det ska från ljuset.

Tack

Redigerat:
Det är en fasadkant som är ca 4cm bred på långsidorna på gipset, gipset är ~10mm tjockt där mot resten av skivan som är 13mm.

Den rekommenderar dom att du ska skära bort, för att slippa spackla den/de långsidor som hamnar in mot väggen.

Det finns ju två sätt att regla taket på. Antingen reglar du ned med cc30 och skruvar direkt i reglarna. En annan variant om du skall sänka lite mer är att regla ned och sedan skruva glespanel på cc30. Reglarna kan då vara cc120 och sedan glespanel t.ex. 28x70rpl med cc30

OK, tack FredrikR för din beskrivning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.