Jo men med spackel bakom så fäster det inte lika bra som de andra produkterna. Men det är en prisfråga och upp till var och en om att chansen att behöva göra om. Personligen så har jag slutet med latex, lägger hellre 50kr extra och använder de andra produkterna som jag vet med säkerhet att det fungerar. Sedan kan tilläggas att mina erfarenheter gäller nyproduktion med större krav på flexibilitet i fogen då konstruktionen inte ännu hunnit sätta sig.

jerk skrev:
Ja fast prova då. Om du nu utger dig för att vara målare. Tryck ut en klick latex och Sikabond AT eller Casco S30 låt den torka i ett halvår och känn på konsistensen och jämför vilken som är hårdast. Om jag får gissa så brukar du aldrig använt andra produkter än latex. Produkterna är egentligen avsedda för ändamål med betydligt högre krav och fästförmåga än latex och därav priset. Latex blir hårt som plast jämfört med de andra som är en helt annan produkt som egentligen inte går att jämföra på detta sätt. Därför rekommenderar jag detta.
Om du läser vad jag skrev så förstår du att jag inte menade att latex skulle fästa fodret.

Jag skrev:
"Som jag tolkar det så står inget i trådstarten om att fogen även skall användas till att hålla fodret på plats."
Därav av min rekommendation om att använda latex, för att täcka springan - INTE för fästa fodret.

Latex är, precis som du säger, inte skapat för att hålla fast saker, utan för att utgöra en rörlig fog mellan två material, ofta av rent estetiska skäl.

För det andra blir latex ej hård som plast, vilka märken har du använt då?
Tryck med nageln i en latexfog så inser du att den fyller sitt syfte, att vara en flexibel massa mellan två material...

Jag menade hård som plast- jämförelsevis- med dom andra, latex hårdnar mer med tiden än S30 och Sikaflexen som är en nyare typ av produkt än latex som funnits länge nu. Dom fungerar lite som lim och fyllnadsmassa samtidigt dvs det bästa av två världar. Jag tycker att det är kul med nya produkter och delar gärna med mig av mina erfarenheter och det jag upplevt är att det är mycket enklare som icke proffsmålare att lyckas med S30 och Sikaflex AT då dom har bättre egenskaper än vanlig latex. Personligen så blir jag inte nöjd innan det är perfekt och en fördel med sikaflexen är att jämnar ut sig själv efter man dragit med fingret och ser helt slätlackad ut och ger en perfekt yta. Men om du är proffsmålare så är det klart att du lyckas ändå med latex då du har en helt annan vana och kanske hittat den bästa latexen. Men för mig och andra som bara målar ibland och vill ha ett bestående resultat så håller jag på dom andra produkterna.

Dåså, då är vi väl överens. :)

Apropå bra märke på latexfog - Bostiks Latexmassa.
Kalasbra.

ha ha..bra tråd!! Och stackaren OGREN ville bara veta vilken fog han skulle täcka springan med!!

Ja ....vi kan konsten att göra en höna av en fjäder....

Jo man måste ju vara lite engagerad... :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.