Byggmaterial & Byggteknik
byggare henke: ofta så lägger man drev under dörren bara. dels för att man sätter dörrfoder runt om. och sedan så brukar det finnas en dropplåt på tröskeln. lös eller redan dit satt
nimhed: Limma om du är självisk, plugga och skruva om du vill vara snäll mot den som ska renovera om lägenheten om ett antal år.
storkarp: Mörbetsad ek hade varit snyfft men risken är att de blir ojämnt bestat. Jag har misslyckats förr. Därför tänkte jag att man kanske kunde olja med en mörk olja. Tydligen finns något som heter coofeeoljat men jag har inte hittat någon sådan olja. Angående teak, wenge och valnöt. Kan man köpa dessa material som skivor och lister någonstans. Stavlimmade bänkskivor brukar vara lätta
Birdman: Många olika bud från myndigheter och försäkringsbolag, men det verkar vetigast att bygga en vägg mot grannen i EI60 standard, för om jag bara bygger med EI30 och en brand uppstår på vinden så går det nog fort. Och en brand lucka på EI30 hjälper inte grannen då så mycket.
aivo: Behövs inga franska skruvar. Fixa ett lagom stort hål, sätt i stolpen, staga med strävor i två riktningar så att stolpen står rakt, fyll hålet med betong, låt betongen brinna i 3-4 dagar, ta bort strävorna, klart. Bättringsmåla nästa sommar när det är riktigt torrt.
Hertig: Det finns speciella betong impregneringar och vax till sådana skivor, hör efter i närmsta köksbutik så kan dom beställa hem till er!
eplabi: Ok, jag fattar. Tack för upplysningen! Läste dock någonstans att armeringen i denna betongblandning ska vara en mycket finkornigare sand än den man blandar i vanlig betong. Gipssand kallade någon den. Vad är det för något och går det att få tag i stora kvantiteter till rätt kurs? Kanske "stenmjöl" skulle funka?
Daniel_N: Precis vid brofästet finns ett Bauhaus, de borde ha dem.
frufridell: [citat] Jag testade båda varianterna, och nu i efterhand kan jag väl konstatera att jag kanske fegade lite. Hade jag tagit i så hade det nog kanske gått.... Reglarna däremot gillade inte tigersågen, men motorsågen kapade dem galant!
rahkko: Spricker inte tapeten/spacklet efter ett tags användande när dörren öppnas och stängs? Blir väl rörelse fast man skruvar fast den ordentligt?
yens: http://www.snickarlaget.se/swe/trapptypuplan.html Där kanske du kan hitta något.
Zxinn: [citat] Bra tips, ska kolla på det där. Den rektangulära modellen på theofils hemsida verkar trevlig. Vart hittar man nu bra rör till dessa, antingen för 80x160mm eller 80x240mm-varianterna? [citat] Det är bra att tänka på, men i mitt fall ska det inte vara något problem med kablar i väggen här. Vägguttagen sitter på betongväggen i vardagsrummet, och kablarna går via taket till
mullemeck2: ingen som kan svara om detta går eller vilket som är lättast att göra?
sled: Okej, låter bra. Tack för tipset :) Brukar föredra att arbeta med 16 mm. Men tanken är att skjutdörrarna ska vara inbyggda i en vägg och den är ganska tunn så blir nog 12 mm.
sled: Hej! Funderar över om man kan bygga en egen skjutgrind i trä? Någon som gjort detta? Kollat runt lite på nätet och tittat på bilder på olika skjutgrindar men hittar ingen i trä. Vet ungefär hur jag vill att den ska se ut: http://www.stangselbolaget.se/Skjutgrind_Villa.html http://www.stangselbolaget.se/film.html Som på filmen fast lägre.. och behöver inte vara med motordrift. Är
Tossegubbe: Pris kan jag inte uttala mig om men har aldrig sett ngt liknande utfört i stål faktiskt, däremot på riktigt stora glaspartier kan det förekomma stålbalk som infästning för alupartiet. Men för såpass små partier ska du inte behöva ngn stålbalk bara för glasets skull iaf men kke för bärigheten i väggen i övrigt?
somelvis: [citat] Jag köpte ett turkiskt golvklinker 20x20 för ca 90 kr m2, exakt samma platta säljs på Bauhaus för 199 kr. Jag är mycket tveksam till om det egentligen finns dåligt klinker från Europa idag, ser det schysst ut så är det schysst. Det är liksom ingen rymdvetenskap att tillverka klinker, det har människan kunnat i tusentals år. Vad som kan skilja är ytstruktur, keramik lyser
gadu^: Är väl inga konstigheter att "fräsa" med vp rör i ca 20mm i cellplasten?
Fredrik.engdahl: det finns gipsliftar som går och vinkla rätt mycket ,tror att det ska gå med 45 grader också . kolla på dom större hyrfirmorna
Mats: håller med ppalm. Dubbla plint/stolpjärn och sen står det still :)
Mats: Funderar på att göra det samma i ett rum där jag har lite problem med golvdrag. Har ju plintgrund så det borde vara självuttorkande där under
P-plats: Så här blev det. Det där med att limma kilarna var en bra idé, ska kladda dit lite Ultraflex i morron. Nu återstår ett tak sen får det vara bra för i år, staketet tar vi till våren.
Eneuman: Hej, Jag håller på och ska ta bort en bärande vägg och måste förstärka takbjälken så att taket inte svikar ner. Som tur är finns det två bärande väggar som löper paralellt med takbjälken. Jag har därför hängt upp takbjälken i hammarbandet och sedan växlat av denna mot de bärande väggarna. Takbjälken är endast 53 cm från avbärningen så belastningen skall ju vara liten.
mradom: Tack! det löste sig med en kombination utav era tips :)
P-plats: En järnhandel borde slå Biltemas priser lätt förutsatt man köper förpackning. Att butiken sen erbjuder försäljning i lösvikt eller st gör ju självklar att priset blir högre... Tyvärr vill inte alla sälja skruv tydligen... ;)