Byggmaterial & Byggteknik
Jesper_Valfridsson: Hej Jag skall totalrenovera ett hus. Det är mest innvändig yta men även fönster som skall åtgärdas. Tjänar man på att låna en lätt lastbil och åka till tex Polen och göra ett klump inköp? Det som jag lätt kan köpa är: ca 15 fönster 150m2 Ekparkett eller liknande trägolv. Tapeter till 5 rum Målarfärg Kakel och klinker till 2 badrum samt en tvättstuga. Vad tror ni? Är det
MaZtoR: Jag har 1.9 i tak på min övervåning. (gammalt litet hus) Och det känns väldigt instängt även om jag kan gå raklång där. Funkar bra som sovrum men inget annat.
Sävshult: Har funderat på att lägga ett golv som består av dels ekbrädor och dels klinker (blandat i mönster). Finns det någon som har erfarenhet från detta? eller känner till någon bra länk? etc. En hel del restauranger och irländska pubbar har denna typ av golv.
vem_jag: du har också lister i cellplast hos Lundbergs http://www.lundbergs.com/taklister/takrosetter/bjalkar___181.aspx
Farzan: En grej med generalskarv är väl att även om den är över bjälke så riskerar man att det blir en liten "knix" där om bjälklaget inte är riktigt 100% jämnt.
Mikael_L: Spånskiva remsar och spacklar man ju. Håller bra i vanlig inomhusmiljö om det är rätt gjort.
anaitis: [citat] Det du beskriver är rowing-tråd. Oftast i båtsammanhang menar man med ordet rowing en väv av dessa trådar.
evoline: Blev det vanliga sättet, lika bra ifall det har nåt med försäkringen att göra. Så inget lathet blev det. Tack endå
danielr112: Njo. tror jag hade en 5kg sådan spik.. tror det var 12 lådar med 250 i varje eller nåt. Detta till 7 takstolar. Hade måttligt ont i armen efteråt. Fast jag överdimensionerade dem ganska bra. Därav vikten. Vill kunna hänga nåt i taket i framtiden om det behövs.
joflopp: Så får det bli. Hann sätta upp en kortvägg sent igår kväll och glömde kortlingarna då. Blir till att plocka ner och göra om.
Caspár: [citat] Tack igen då ! Klamrar finns så det räcker efter badrums-dragningen och jag kommer självklart att visa honom dragningen, precis som du skriver, innan jag bygger igen helt.
H_L: Kika på fiberboard (masonit) som är oljehärdad och därmed mer resistent mot fukt. Såna brukar användas bl.a. under takpannor. /Henrik
Alexandersson_1: Hej! Har ett nybyggt hus som jag nu vill lägga en gång runt. Det befintliga underlaget är nu 0- 60 mm bergskross som det ligger ett 5-20 cm tjockt lager med singel på. Min fråga är nu om jag måste gräva bort singellagret för att lägga på 0-20 mm bergskross ca 10-15 cm tjockt eller kan jag lägga det på singlet direkt. Singlet går ju inte att komprimera eftersom det inte innehåller
alen: Farligt o farligt, det beror ju på om hur många de är och om de är snea åt samma håll. Om alla är lika snea och åt samma håll är väl huset på väg att vandra iväg.... Om det bara är ett fåtal, och om de är snea på ett vis som motverkar varandra kraftmässigt kan du väl låta det vara. Annars får du lyfta upp med domkraft och räta upp dem / alt gjuta nya. Det här kan du nog
nikke: tror inte heller att det borde vara några problem, men ville bara kolla. tackar!
anaitis: Visst! Det brukar stå recept på säckarna. Annars skulle jag gissa ett förhållande cement:sand på kanske 1:5 eller 1:6.
titanium: Inte så lätt att fixa. Du kan inte spruta in lösull och fylla hela utrymmet. DÅ får du problem med dålig ventilation och sedemera mögel. De två lufthålen är extremt viktiga att inte sätta igen. Du måste nog sätta isoleringen mellan golvreglarna alt. både mellan och under golvreglarna för att få tillräcklig tjocklek på isoleringen. Går det inte att såga upp en tillfällig liten
norpan__: Huset står på betongplintar och ovanpå det ligger grundbalkar i betong. Kan man gräva ner Minerit Fasad skivor för att förhindra jord att komma in i kryputrymmet eller finns det något bättre? Här är lite mer info om vad jag menar. Nummer 10 är rashindert. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4421&contextPage=5945
Mats: Var ju det som var tanken :) Framsidan är väl största förändringen där jag har flyttat upp 90X225 balken rejält och sen fäller jag "bara" in en 45X225 ovanför dörrarna för att fästa loftgolvet i. På så sätt fick jag bort den där generalskarven som den gamla balken innebar. Tänkte köra asfa plus 22/28 mm spikregel och 22 mm panel som beklädnad
Jan-Å: [citat] Boende under eller inte påverkar inte golvets temp i nån högre grad vad jag har märkt, vare sej när vi bodde på 3e våningen i lägenhet eller i övervåningen på eget hus. Det som avgör är vilket golv Du har. Där vi har ekstavsparkett (60-talsmodellen med massiva stavar ca 8 mm tjockt, inte dagens modell som mer är fanér på spånskiva) är det aldrig särskilt kallt på
HiScore: Tack för svaren! Eller om vi orkar kanske en kombination av ovanstående två svar?! Små stolpar som matchar den till höger och en större i samma stil. Lite jobb att få till, men det skulle kanske vara en idé... Är det någon som har något mer förslag? Mottages varmt!
bengan24: Måste ha värme i huset under byggtiden till ca mars 2010 Vi skall ha vattenburen golvvärme, skall man ha en en protabel anläggning till den så man får värme på det viset Tips på vailken anläggning man skall hyra/köpa och var?? Eller så är El-fläktar ett val. Vad är bäst. Huset är ett 1-plans på 150 kvm ifrån fiskarhedenvillan. mvh magnus
addee: Håller på och ska putsa om lite i källaren. 2 scenarion: (hittar inte info på varken hemsidor eller säckar) Underlaget är blåbetong. 1. Knackat ner gammal puts. Har slammat på rödgrund. Ska på med b-bruk. Ska det torka mellan rödgrund och putsningen? 2. Knackat ner gammal puts, ska rödgrunda, sen näta, sen putsa, och sen kakla. Ska det torka mellan rödgrund och
CHEMAS: Läste om det. Men det gäller ju enstegsmetoden och trähus. Låt säga att man har ett lättbetonghus. Lägger man på trä på det så har man ju "träproblemet" lägger man på puts har man det inte. Inte lika frekvent då solen inte nöter på putsen som på trä. Däremot på färgen som gör att putsen suger mer o mer fukt som sedan frostspränger. Så visst finns det undehåll där med.
petersk: Man måste titta på helheten. Hur ser det ut ovanför? Hur hög är väggen i din lägenhet? Man vill se hur lasterna kan spridas (valva). I bästa fall kanske det räcker med L-stål på varje sida som man fräser in i väggen innan man river. Om det inte är några konstigheter så bör man nog hamna på typ 2st HEA 120. Pelare behövs antagligen inte. Om du vill forska lite själv så besök
MaZtoR: Man måste kunna lämna med byggnadsinstruktioner när man hyr ut ställning. Det va en av de få sakerna vi lärde oss på "kursen" Finns att ladda ner på hakis hemsida så det är ju inte något problem.