2 722 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Stolpskor, Byggt fel?
Hej!
Funderar över om jag byggt fel eller köpt dåligt material.
Har precis byggt klart ett staket.. Monterade mina stolpar på stolpskor med franska skruv.
Tyckte dock att stolskorna inte gav stolparna 100% stabilitet. Utan mer "ca 90%"
Så det slutade med att jag gjöt fast alla stolparna med några franska skruv som var till hälften iskruvade som armering. Nu är stolparna till 100% stabila. Har jag gjort fel? Någon annan som har samma erfarenhet av stolpskor?
Tyckte det verkade bra i fall man i framtiden behövde byta ut någon stolpe.
Tacksam för svar.
// Kalle
Funderar över om jag byggt fel eller köpt dåligt material.
Har precis byggt klart ett staket.. Monterade mina stolpar på stolpskor med franska skruv.
Tyckte dock att stolskorna inte gav stolparna 100% stabilitet. Utan mer "ca 90%"
Så det slutade med att jag gjöt fast alla stolparna med några franska skruv som var till hälften iskruvade som armering. Nu är stolparna till 100% stabila. Har jag gjort fel? Någon annan som har samma erfarenhet av stolpskor?
Tyckte det verkade bra i fall man i framtiden behövde byta ut någon stolpe.
Tacksam för svar.
// Kalle
Stolpskor är inte gjorda för stabilitet i X eller Y ledd utan bara bärighet i Z-axeln dvs rakt ovanifrån..
Vad jag känner till så finns det faktiskt inga bra produkter för detta ändamål på marknaden utan man är hänvisad till tex expanderbult och stolpfot eller liknande.
Vad jag känner till så finns det faktiskt inga bra produkter för detta ändamål på marknaden utan man är hänvisad till tex expanderbult och stolpfot eller liknande.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
41 kr inkl moms
46 kr
Läs mer
Okej.. Då förstår jag bättre. TackTossegubbe skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden