Vart få tag i rundstav 50mm diameter i Stockholm? 44mm är för litet. Den ska vara ca 150 cm lång.

Redigerat:
Vad ska rundstaven användas till?

Som skaft på en slägga.

150cm lång? Hur tungt är slägghuvudet? Det blir en väldigt stor och tung slägga.

Vanlig rundstav i exempelvis furu i en sådan dimension kommer inte att hålla för några hårda slag då. Ett runt skaft med 50mm i diameter kommer dessutom att vara oerhört svårt att hålla om - skaftet bör nog ha mindre dimensioner och vara ovalt.

Ja, det ska vara en jävel till slägga, det värsta man kan tänka sig. Skaftet går väl annars att föstärka utan att börja gråta av ansträgningen. Jag har väldigt stora händer, så 50 kan fungera, men jag är inte säker. Ovalt är också det bästa, men jag kunde ej hitta något sådant. Men kanske ska jag testa med en 44mm.

44mm rundstav i fur kommer inte att hålla för några särskilt hårda slag. Har du redan ett slägghuvud? Ska du slå ner pinnar till cirkustält eller vad ska du göra? Ofta kommer man ganska långt med en vanlig 4-6 kg slägga.

Jag ska slå ner öresundsbrons wirefästen för hand i berg. Staten hade inte råd med maskiner.

Jag tror inte heller det håller, jag tänkte använda ett järnrör istället. För greppet kan man linda på samma tejp som till innebandyklubbor, och kanske pressa den lite oval i ett skruvstäd. Reflektioner?

Det ska finnas färdiga släggskaft 900 långa och 52/32 skaftöga 10 kg slägga, skaftöga 58/34,5 för 15 kg, räcker det inte med sådana?

Finns vart? (mer svar än "järnhandel" tack)

bågfils-bert skrev:
Finns vart? (mer svar än "järnhandel" tack)
Finns var? Precis som du skriver: järnhandeln. Fler svar har jag inte eftersom jag har långt till Stockholm. Men enligt Google med en sökning på släggskaft har Fenixgruppen skaft i flera olika storlekar. Täby Järn AB är en av ägarna.
Lundqvist Maskin & Verktyg verkar ha liksom Beijer Bygg (det skaftet verkar vara smalare)

Precis vid brofästet finns ett Bauhaus, de borde ha dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.