1 985 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Bygga fönstersmyg
Vi håller på att bygga ett Vision80-hus från Västkuststugan. Det dyker upp små frågetecken hela tiden. Det senaste rör fönstren.
Bakom gipsskivan sticker det ut en plastbit från ångspärren till väggen, som skulle räcka att täcka in hela fönstersmygen med (http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/SpG8RVnzp3I/AAAAAAAAA8s/oYE0mFToDWg/s1600-h/DSC03786.JPG). Skall/måste den användas till smygen. Det finns väl ingen risk att det skall bli fuktskador där? Om man lägger in plasten där så går det ju inte att använda sättlim för att få fast sadlingen. Jag vill nämligen inte ha fula skruvhål där.
Jag ställer frågan här i och med att jag sällan får bra svar från Västkuststugans fabrik.
Tack på förhand
//N
Bakom gipsskivan sticker det ut en plastbit från ångspärren till väggen, som skulle räcka att täcka in hela fönstersmygen med (http://4.bp.blogspot.com/_SfzF_cWC6RM/SpG8RVnzp3I/AAAAAAAAA8s/oYE0mFToDWg/s1600-h/DSC03786.JPG). Skall/måste den användas till smygen. Det finns väl ingen risk att det skall bli fuktskador där? Om man lägger in plasten där så går det ju inte att använda sättlim för att få fast sadlingen. Jag vill nämligen inte ha fula skruvhål där.
Jag ställer frågan här i och med att jag sällan får bra svar från Västkuststugans fabrik.
Tack på förhand
//N
Ångspärren ska ju hindra fuktig inomhusluft från att tränga ut i väggkonstruktionen och det kan den väl göra genom smygen likaväl som genom väggen? Så om det ska vara riktigt ångtätt ska nog smygen vara plastad också.nosslo77 skrev:
Förstår det som att du vill slippa skruva genom smygbrädorna. Jag vet att jag har hört om folk som sätter ihop smygbrädorna till en "låda" som de sedan limmar mot karmen. Det kanske kan vara något?
Det låter som en bra idé. Skall prova det på ett fönster och se hur det går.Farzan skrev:Ångspärren ska ju hindra fuktig inomhusluft från att tränga ut i väggkonstruktionen och det kan den väl göra genom smygen likaväl som genom väggen? Så om det ska vara riktigt ångtätt ska nog smygen vara plastad också.
Förstår det som att du vill slippa skruva genom smygbrädorna. Jag vet att jag har hört om folk som sätter ihop smygbrädorna till en "låda" som de sedan limmar mot karmen. Det kanske kan vara något?
Tackar
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden