11 620 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Brandklass EI30 avskiljningsvägg i vinds föråd mot grannen
Hej ska utnytja min vind som jag har i mitt radhus till kallföråd. golvet är i betong så jag måste anlita en firma för att ta upp ett hål ner till bostaden.
Har pratat med boverket, och byggnadsnämden. och dom säger att det skall vara
en brandklass EI30 vägg mot grannen. och en vindslucka klassad till EI30.
Byggnadsnämden säger att det skall räcka med att man reglar upp mot grannen och sätter enkelgips på båda sidorna för att uppfylla EI30.
som på denna sida under mellanväggar
http://www.isover.se/sw29658.asp
Hur bygger jag enklast och billigast upp denna avskiljningsvägg? som inte är bärande,
Har pratat med boverket, och byggnadsnämden. och dom säger att det skall vara
en brandklass EI30 vägg mot grannen. och en vindslucka klassad till EI30.
Byggnadsnämden säger att det skall räcka med att man reglar upp mot grannen och sätter enkelgips på båda sidorna för att uppfylla EI30.
som på denna sida under mellanväggar
http://www.isover.se/sw29658.asp
Hur bygger jag enklast och billigast upp denna avskiljningsvägg? som inte är bärande,
Jag är inte riktigt med på vilken nivå du är ute efter här, det är i princip en vanlig regelvägg, som vilken som helst, som du bygger. Valet du gör är vilket material du använder, enligt de typade lösningarna du hänvisar till, eller motsvarande för tex Gyproc. Jag är dock inte med på byggnadsnämndens tolkning, avskiljning mellan bostadshus skall utföras i EI 60, inte EI 30. En avskiljning i EI 30 räcker troligen inte för att skydda mot en brand i grannens vind innan räddningstjänsten har fått branden under kontroll, men det beror ju förstås på hur lätt det är att ta sig in genom tak osv.
Beroende på takkonstruktion så ska du vara mycket nogrann att få anslutning mot yttertak, tex direkt mot råspont under tegel. Har du ett innertak som är gemensamt för dig och grannen (inte troligt om vinden inte är inredd sedan tidigare) så kan en brand smita upp ovan detta och sedan tvärs över avskiljningen.
Jag skulle välja en trä- eller stålregelkonstruktion och dubbel gips, eventuellt nån spånskiva. Beroendet på takets utseende kanske även komplettera med en klassad mjukfog i skarven.
Beroende på takkonstruktion så ska du vara mycket nogrann att få anslutning mot yttertak, tex direkt mot råspont under tegel. Har du ett innertak som är gemensamt för dig och grannen (inte troligt om vinden inte är inredd sedan tidigare) så kan en brand smita upp ovan detta och sedan tvärs över avskiljningen.
Jag skulle välja en trä- eller stålregelkonstruktion och dubbel gips, eventuellt nån spånskiva. Beroendet på takets utseende kanske även komplettera med en klassad mjukfog i skarven.
Anledningen till att byggnadsnämden sa EI30 är att det är betong tak ner till bodel,
Men som dom menar så om det blir en brand i min bodel så skall det först igenom min brandlucka sen genom mellanväggen
EI30+EI30 =EI60
nej vinden inte är inredd sedan tidigare.
Är stålregelkonstruktion lätt att jobba med?
Hittade nyss denna info från räddningsverket:
Om vindsutrymmet inte kan inredas för bostadsändamål kan
vindsutrymmet delas in med väggar i EI 30, om vindsbjälklaget
också är EI 30.
Radhusproblematiken kompliceras av att det ställs olika
krav om de sammanbyggda småhusen är placerade på en och
samma tomt eller på flera tomter. Radhus på gemensam tomt
räknas som ett småhus med flera lägenheter, vars vind då inte behöver avskiljas.
/Glad amatör
Men som dom menar så om det blir en brand i min bodel så skall det först igenom min brandlucka sen genom mellanväggen
EI30+EI30 =EI60
nej vinden inte är inredd sedan tidigare.
Är stålregelkonstruktion lätt att jobba med?
Hittade nyss denna info från räddningsverket:
Om vindsutrymmet inte kan inredas för bostadsändamål kan
vindsutrymmet delas in med väggar i EI 30, om vindsbjälklaget
också är EI 30.
Radhusproblematiken kompliceras av att det ställs olika
krav om de sammanbyggda småhusen är placerade på en och
samma tomt eller på flera tomter. Radhus på gemensam tomt
räknas som ett småhus med flera lägenheter, vars vind då inte behöver avskiljas.
/Glad amatör
För att gå upp från EI30 till EI60 så krävs det väl bara ett lager gips till på varje sida så jag skulle nog göra det ändå. Stålreglar är inte min avdelning men blir det i trä så blir det bra med 45X70 mm reglar. Det räcker med 45X45 men de har en sådann tendens att vara propellrar så det får vara för mig
Många olika bud från myndigheter och försäkringsbolag, men det verkar vetigast att bygga en vägg mot grannen i EI60 standard, för om jag bara bygger med EI30 och en brand uppstår på vinden så går det nog fort.
Och en brand lucka på EI30 hjälper inte grannen då så mycket.
Och en brand lucka på EI30 hjälper inte grannen då så mycket.
Klicka här för att svara