C
John J: Tycker trappan är otroligt vacker som den är. Jag hade antingen lutat av den och sedan såpan den eller helt enkelt bara linoljat in den.
13 svar · 14,2k läst
·
G
GSM-Peter: [citat] Hej Tack för tipset. Har funderat på det. Jag skall limma ihop 2 dörrar till en bred skjutdörr. Tänkte limma låskista mot låskista med en fyrkantsbit i båda låskistorna och genomgående 40mm plugg som låser konstruktione. Onödigt, ja men lite skoj. Med priset på pluggborrar blir det inget av med det. Det blir fyrkantigt hål eller så kapar jag av en bit dörr och ersätter
5 svar · 3,3k läst
E
Eld: Murbruk som du späder ut till vällingkonsistens och sedan kvastar på. Jag har gjort det. Trappan blir på köpet garanterat halksäker.
3 svar · 4,9k läst
M
mIkEtReE: Jättetack. Nu har jag hittat vad jag behövde hitta!
2 svar · 2,1k läst
pinebar
pinebar: Den gick inte sönder om jag drog spikarna "åt sidan" alltså parallellet med brädan. Jag tog tag med ena yttersta kanten på hovtången. Men om den inte är spikad, då är den kanske limmad. Det är antagligen inte lika enkelt då. Hittade en bild: [bild]
3 svar · 14,1k läst
I
injonil: Jo. Och man skulle nog kunna tillverka en betongbalk själv också när man ändå har betongbilen där... Men jag känner mig lite osäker på vad det kan tänkas bli för laster. Dels är det takstolar som hamnar på denna vägg och dels är det 2 golvbjälklag som använder väggen som upplägg. Allt måste ner i betongplattan som källaren är murad på. Tror inte man kan köpa vilken
3 svar · 3,5k läst
lasseseger
lasseseger: Har lite funderingar om olika fasader så jag undrar vad prisskillnaden är mellan fasadsten typ MEXI, puts och träpanel? Finns det nåt man kan gå efter, typ kr/m2 el liknande?
0 svar · 1,2k läst
S
strobb: ska bygga ett uterum och ska fästa en limträbalk i takfoten som takbalkarna ska fästas in i. jag tänkte skruva limträt genom en 22mm plank och in i husets takstol med 6x150mm skruv kanske 4el 5 st verkar detta vara en säker fastsättning då hela tackets tyngd vilar på dessa skuv??det blir kanske 7skruvförbandx 4el5 skruv i varje i ändarna hålls taket upp med hjälp av resten av
0 svar · 1,4k läst
P
pajsen: jag ska limma lite skiffer plattor på formplywood och undrar nu om det kommer fästa med antingen pl400 eller pl600 eller nått annat sättlim för ytan är ju ganska hal ju...?
0 svar · 2,9k läst
H
hamnet: [citat] Kollade Byggmax och Bauhaus, bara trädgårdssten av olika varianter. [citat] Tackar, tackar. Ska kolla där! :)
3 svar · 5,0k läst
Y
Yrrol: hade snickare hos mig för någon vecka sedan, den ena ansåg att cementklumpen hade börjat slutta och den verktikala balken typ halkat åt sidan eller nåt. Häromdagen slog det mig, istället för lyfta och ha sig för att försöka knacka tillbaka den befintliga vertikala balk och sen lyfta upp talkbalken på den; så varför inte bara ta en ny, extra, vertikalbalk vid sidan om, och lyfta upp
6 svar · 2,4k läst
ylven
ylven: Hur noga vill du vara? Om du vill ha en absolut slät yta så ska du nog använda lister och dra av mot. Att slamma först eller använda grundningsbruk är nog inte så dumt, annars kan fogarna synas. Om du inte siktar mot exakt slät yta så rekommenderar jag Serpo 135 pådraget med stålskånska, det är den lätta vägen för en nybörjare!
1 svar · 1,9k läst
Fisch
Fisch: 5,5 m är mycket, men fullt möjligt med tex mindre cc mellan reglarna. Jag tycker att det är omotiverat att ha en bärande vägg 2 m från ena kanten och 5,5 m från andra. Att stålbalken skulle ligga där känns ganska naturligt.
7 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Om ni har fuktproblem i källaren, eller har haft det, så skulle jag använt oorganiska material i direktkontakt med vägg/golv. Kartonggips som inte ligger direkt an mot fuktiga väggar är det nog inga problem med alls- det finns ju tex gips i många kallställda sommarstugor som inte har problem med det... Däremot skulle jag skippat träreglarna, eller lagt åldersbeständig plast eller
2 svar · 1,6k läst
D
d_j: [citat] Här finns bilder på flera trappkompasser http://images.google.se/images?q=trappkompass&hl=sv&sa=N&um=1
1 svar · 2,1k läst
ylven
ylven: Svaret är väl måhända lite sent, men ändå. Jag tror att björk vore synnerligen olämpligt som regelvirke till ett växthus då björk ruttnar väldigt lätt och fort när det vistas i fuktiga miljöer. Kanske går det att behandla på något sätt som förhindrar det hela, men det är nog bättre att ta något annat virke och använda björken till något roligare.
1 svar · 1,3k läst
N
norrbottenstorpet: Jag har inte gjort det själv men i mitt gamla hus så är del av murstocken kaklad. Dels med cementbaserat (gammalt) fix dels med något som liknar kalkbruk. Men att få det att fästa torde knappast vara ett problem. Är du rädd för allt för snabb uttorkning får du väl förblöta putsen innan du sätter igång. Jag tror dessutom som du att det bästa för en murstock är att kunna ta och
3 svar · 1,2k läst
M
moOd: Tack! Jag hade helt missat att en sådan lösning redan fanns beskrivet i deras dokumentation.. Visste heller inte att de hade lösningar för mekanisk ventilation av undergolvet. Det här passar som handen i handsken i mitt fall.. :)
2 svar · 6,3k läst
T
torke1: Det finns färdigmålade "plankor" i olika bredder som passar olika väggtjocklekar. Jag brukar handla på Hornbach, men det finns säkert på alla byggmarknader. På Hornbach hittar man det i närheten av dörrkarmarna.
2 svar · 2,7k läst
M
Minimalisten: Yes, det är Ikeas kran. Vad vi tätade med? Jadu, ingen aning men jag ska höra med snickaren imorgon. Tror en mjukfog bakom listen.
12 svar · 23,8k läst
·
P
Pucco: Fibo-Trespo finns för badrum. Info på http://byggma.no
1 svar · 7,1k läst
T
Tinsi: Tänker mycket men blir inte mycket klokare :) Hur som, nu blir det nog 70 regel med cc 40! OSB och 12, 5 gips. "grusgropen" löser jag på något sätt. Finns OSB´n i olika tjocklekar elelr är den standard ? Öppen för fler idéer om någon kommer på några sådana. Tack för svaren Trevlig kväll/natt
4 svar · 2,4k läst
J
JOW: Ah, tack för byggelit, hittade deras sida nu.... I skrivande stund är RH i Uppsala (enligt SMHI) 99%. I golv_broschyr_sve.pdf [citat] I montanv_tempo_sv.pdf: [citat] Frågan är hur snabbt jämviktsfuktkovten i spånskivan ändrar sig om den ligger torrt och luftigt men i uteluft över en vinter... man vill inte chansa! Blir nog till att tänka över strategien skulle jag tro.
5 svar · 6,2k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: har för mig att man inte får putsa på utegipsen eftersom där är kartong utan du ska ha en cementbaserad skiva
2 svar · 2,0k läst
B
Bergling: Om du ändå skall spara pengar så har ju Byggmax cementsäckar för 39.95. Blir ju nästan halva priset mot Beijer.
1 svar · 4,2k läst
M
monsterbyggare: Kan man inte använda "innegipsskiva" istället för utegipsskiva på utsidan av huset/garaget med träfasad? Vad vore den väsentliga skillnaden på gipset samt vad skulle kunna hända om man ändå snabbt monterar träpanelerna på fasaden.
9 svar · 14,5k läst
Guzzi
Guzzi: [citat] Finns nog ingen fördel alls. Tycker bara att resultatet blir snyggt. Som det sägs här så ska du inte behöva hänga upp armeringen. Då är betongen för lös. Snarare är det så att man måste trycka ner armeringen i betongen. Det är lite pyssel innan det blir bra,
15 svar · 24,1k läst
L
Linda K M: Det blev plintrör 200 mm och 1.2 m ner i backen med armeringjärn. Jag har borrat och grävt en del i dag 6 hål, så nu är det bara 7 hål kvar att borra och gräva, så det blit gjutning nästa helg.
13 svar · 2,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Näpp. Målarna tillåter (och förespråkar) pappersgips för våtrumssystem. Våtrumstapeter borde väl höra till detta också?
4 svar · 3,3k läst
F
Farzan: I vårt hus hade förre ägaren satt upp spånskivor på nästan alla väggar på övervåningen, spacklat skarvarna, remsat över (glasfiber) och sedan spacklat över detta. Därefter tapeter. Jag kan konstatera att det inte är något större problem att skivorna inte är fasade som gips, skarvarna ser rätt bra ut fastän remsa och spackel sitter utanpå skivorna i stället för i en fasning.
10 svar · 10,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.