Ska ta ner några väggar i nya huset. Ikväll sa jag åt gubben att ta ansvar för barnen så att jag kunde åka iväg och börja. Eftersom det är timmer-/plankväggar så tänkte jag att det borde ju funka med motorsåg....

Tjena hej vad jag bedrog mig! Testade både med elsågen och den vanliga, det var som att köra svärden i berg. Eller, ja nästan i alla fall. En liten rispa på en planka blev det. Insåg direkt att detta inte kommer att fungera.

Vad göra? :confused: Tigersåg?!:) Åkte hem igen och letade igenom boden och hittade ngt som heter Milwaukee Sawzall och väger bly! Någon som tror att den kan rå på väggarna? Har aldrig använt tigersåg förut, några handhavandetips vore välkommet! Hur vet jag förresten att bladet är till för trä?

Någon som har en annan idé om hur jag får ner väggarna? Säg inte kofot bara för det har jag testat, och dynamit vill jag inte testa. :D

En liten bild på den tåliga väggen bifogas!

• vägg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
dålig klinga på sågen?

Nix, har slipat alla kedjor i dagarna....

Ah, du kanske trodde jag körde med cirkelsåg.... Det var ju en idé!

Hoppas du är säker på att det inte är en bärande vägg brukar ju vara första steget att bli orolig om sågen `Nyper´

Är helt stensäker, har haft byggmästaren där TVÅ gånger för att verkligen försäkra mig om att de inte är bärande.

Tja funkar det inte alls med motorsågen så lär inte tigern göra det heller men kan inte riktigt förstå hur det inte kan funka med motorsågen? Stålspont istället för trä kke? hehe

Dags att ta till våld då koben och slägga :)

Tossegubben: jag fattar inte heller det. Kanske var det jag som var för feg? Tänkte både på ev. kast och gnistbildning när jag testade så lite försiktig var jag allt. Men jag hittade ett rejält kvisthål där jag började, men trots att jag pressade så gick det nåt vansinnigt segt... Men det kanske ska ta en vecka att få ner en vägg....

Tänkte att tigersågen dels går att få in i kvisthålet och dels kanske var lite säkrare att hantera... Kommer inte att stå på någon stege och vingla med motorsågen nu när jag vet hur j-vligt det var!

Kollade på när en snickare gjorde detta med en cirkelsåg med en hyffsat slö klinga (han ville inte offra nya fina klingor på ev spik och elledningar), Gick hur bra som helst för han att ta ner väggen!

Hermansson82: Du det där med koben kan du glömma! Fick bort 3 plankor med hjälp av kobenet i helgen och då slet jag som en påtänd grävling. Var snudd på invalid på kvällen. Och jag kan tillägga att jag har rejält med vikt/kraft/muskler.... så där brister det inte.

Måste gamla 30-talshus vara så förbaskat välbyggda?!

Jaha, ut i boa och leta cirkelsåg då....

Och det går inte att såga med trät alltså uppifrån och ner får man bara ett hål så går det nog lättare sen lycka till :)

Det måste gå med tigersåg!!! Men visst, det skulle ju gått med motorsåg också om du inte fegar skulle jag tro.

Men för min del känns det säkrare med tigersåg. Är ju större risk att skada sig med motorsåg.

Ett tips för att ta sig genom väggen, om man inte har ett kvisthål att börja i eller borrar ett hål, är att man sätter sågen parallellt med väggen och sen kör man igång maskinen och trycker försiktigt in spetsen i väggen som då brukar ge vika.

Ett blad för trä har större och glesare tänder än ett metallblad. Sen finns det även blad som klarar trä fast även ett och annat spik, vilket är bra när man kör i väggar.

Okej, nu har jag plåtat lite. Bild på tigersågen (för visst ÄR det en tigersåg :confused:) samt på bladet. Tycker inte att tänderna ser särskilt glesa ut, men ni som kan detta kan kanske berätta om det är lämpligt att köra med detta?

• tigersåg.jpg
  • sågblad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.