Hejsan!
Jag är i behov utav att fästa en krok i taket på första våningen, och den måste sitta stadigt, i en regel.
Det är gipstak fäst på tvärgående brädor som i sin tu sitter på reglarna. Problemet är att detta avståndet blir för långt för de 2 metall-och trädetektorer jag har provat för att hitta reglarna.

Hur kan jag göra för att hitta rätt?

ber om ursäkt utifall att jag har lagt detta i fel forumsavdelning

Inte en aning om det funkar, men, om du vet var läkten sitter, så kan du väl gå och knacka/trycka lite under den.
Blir det plötsligt tokstumt kan det ju tänkas att du är under bjälken läkten är fäst i,
1 enmillimeters borr kan användas ibland för att leta sig fram, det blir så små hål att det ofta går att peta igen hålet med nageln, fast många hål kan det bli, borrar du med mer 40 mm mellanrum riskerar du att gå förbi..

• Gilla
stenfan
  • Laddar…
Hmm, jag letar reglar (egentligen skruvarna) med neodymmagnet, finns att köpa på nätet. Jag brukar hitta både gipsskruvarna och eventuella skruvar bakom gipset med den. Man märker skillnaden på hur hårt magneten sitter, stenhårt på gipsskruven, betydligt lösare på den bakom. Genom att söka med den hittar man lätt raderna med gipsskruv men eventuellt även raderna med skruv/spikar under som fäster läkten vid bjälkarna och därigenom vet man ju precis hur de går. Tror att jag tänkt rätt och att det skulle funka.

• Gilla
stenfan
  • Laddar…
Tack! det löste sig med en kombination utav era tips :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.