Byggstarten för vårt efterlängtade hus är planerat till mars nästa år, så nu är full fart i planerandet av utseende, planlösning, storlek, etc ...

Vad vi bestämt redan nu är att en del av huset ska bestå av ett stort fönsterparti(bredd:8m x höjd:6m). För att maximera ljusinsläppet tror jag att en stålkonstruktion hade varit passande, liknade det som används till kontors- och lagerlokaler.

Nu undrar jag ifall någon har erfarenhet av denna typ av konstruktion? Några tips på leverantörer av stålkonstruktioner till bostadshus?
Då jag tänkt bygga resten av huset i lättbetong (ytong), undrar jag också hur man lättast "kopplar samman" dessa två byggmaterial? Något att tänka på?

Alla tips, bilder, idéer är välkomna!

Ngn särskilld orsak att inte ha ett aluminumparti som man brukar ha? tex SAPA

Nej egentligen inte. Ända kravet är att få maximalt med fönsteryta.
Det var just detta sådan här tips jag var ute efter. Tack!

Är det någon som har några ungefärlig prisuppgift på aluminiumprofiler för ovan nämna yta?
VIlka fördelar har en aluminiumkostruktion jämfört med en stålkostruktion? Om jag har inte har helt fel så är stål ett stakare och styvare material.

Pris kan jag inte uttala mig om men har aldrig sett ngt liknande utfört i stål faktiskt, däremot på riktigt stora glaspartier kan det förekomma stålbalk som infästning för alupartiet.
Men för såpass små partier ska du inte behöva ngn stålbalk bara för glasets skull iaf men kke för bärigheten i väggen i övrigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.